View Single Post
Jeg har litt delt syn på dette. Jeg er overbevist om at dette tiltaket vil fungere utmerket til å bedre leveforholdene til en god del mennesker i Norge som ikke har det bra i dag og gi de andre muligheter i livet enn den evige jakten etter stoff som er realiteten for mange. Jeg tror/håper også det vil fjerne mye av stigmatiseringen rundt nevnte gruppe slik at vi vil se mindre av slike tankeløse kommentarer som djxfade kommer med lengre oppe her.

På den andre siden er jeg redd dette kommer til å bli en hvilepute (et populært ord nå om dagen) for politikerne slik at fokuset ikke blir å hjelpe de ut av rusen, men kun få de bort fra gata. Nå har jeg ikke evig med personlig erfaring på temaet, men som jeg har forstått det er det ikke behandlingen som er det verste, men ettervernet. Psykologtime en gang i uka, boplass på hospitser hvor det florerer av stoff osv. (rett meg de som rette meg kan) er jo som å legge opp til at personen skal sprekke og dette må man også gjøre noe med for de som ønsker seg bort fra heroin, ikke bare bort fra gatelivet.

Konklusjonen min er vel som følger: JA! Dette er et tiltak som absolutt må gjennomføres for de tyngst belastede og at det er mye bedre enn å ikke gjøre noe som helst, altså fortsette i gamle baner, men for all del; det er andre sider av rusomsorg som må glemmes.