View Single Post
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
I slutten av 2008 gikk tidligere helseminister Bjarne Håkon Hansen ut i media og fremmet sin vurdering for statlig utdeling av heroin. Dette førte til en del diskusjoner og oppstyr både i media og på stortinget, som da igjen førte til at det i vinteren '09 ble dannet et utvalg som ble kalt Stoltenberg-utvalget.
Stoltenberg-utvalget skal så vidt jeg husker nå i Juni komme med svar på om Norge skal starte et prøve prosjekt for statlig støtte av syntetisk fremstilt heroin utdeling på "Blå resept".

Jeg havnet i en ganske oppkavet diskusjon ang. emnet med 4 familie-medlemmer i påsken, der ikke alle helt delte mine meninger om saken. Èn av personene jeg diskuterete med jobber som politi og var den eneste som var enig i en del av mine argumenter.

Etter min menig håper jeg at dette forslaget i aller høyeste grad blir realitet i løpet av nærmeste fremtid.
Sveits var første mann ut med å prøve dette allerede i 1994 der de ser positiv nedgang i antall heroin misbrukere. Danmark startet i slutten av mars med samme tiltak der de gir tunge misbrukere syntetisk heroin.
Syntetisk fremstilt heroin er ikke skadelig for indre organer i motsetning til gate-heroin som er tilgriset med utblandings stoffer eller Metadon og Subutex som allerede blir gitt ut på resept.
Det vil også være tryggere for en narkoman å bruke dette enn gate-heroin mtp. overdosering. Det blir gitt heroin til ca. 80 kr dosen i spesial sprøyte rom hvor de kan komme opptil 2 ganger daglig å kjøpe et helt reint stoff som medisin.

Fordelene ved en slik ordning slik jeg ser det tror jeg kan være mange. På sikt ser jeg for meg at noe av det som kan være positivt er:

* Bedre livskvalitet for misbrukere.
* Mindre vinnings kriminalitet.
* Færre impuls ran av kiosker og bensinstasjoner.
* Færre overdoser og overdose dødsfall.
* Bedre prioriteringer og lettere tilgjengelighet for politi.
* Færre og kortere soningskøer.
* Mindre etterspørsel av heroin, noe som vil føre til mindre salg og rekruttering av heroin.

Det var noen punkter på rappen, det finnes garantert flere en dette. For jeg tror at samfunnet har mye å tjene på et slikt prosjekt og at både misbrukere og pårørende.
Kampen mot narkotika er tapt. Jeg synes at det nå er på tide å se hvordan vi skal løse dette på en best mulig måte, med det samfunnet er tjent med. Misbrukere trenger hjelp, ikke straff.
Når den hjelpen som er i dag tydeligvis ikke fungerer bør vi prøve noe nytt i stedet for å sitte med den nulltoleransen som vi liksom har i dag. Selv den i og for seg ikke praktiseres som nulltoleranse.
Vi har allerede et sprøyte-rom der narkomane kan gå inn å få brukerutstyr og rense utstyr til å sette et ulovlig stoff som er kjøpt på gaten, med et helsepersonell som står bak og passer på at alt går som det skal.
Når det først er slik som det er i dag, er det ikke da bedre at disse personene kan få et rent lovlig medikament som settes i disse sprøyterommene?
Sist endret av spQ; 5. april 2010 kl. 06:04.