View Single Post
Heisann.

Slik jeg ser det har du gjort en del feil. Det er mye du kunne gjort anderledes. Når den hyggelig politidama kom bort til deg å startet med småprat, burde du satt standarden med en gang. Fortell henne bare at du ikke svarer på spørsmål fra folk du ikke kjenner. Ja, dama var hyggelig. Men politiet er sjeldent ute på gata for å gi deg en bra dag. De er der for å ta deg. Du skulle bare vist henne førerkort og vognkort, som du gjorde. Å ferdig med det.

Når kjekkasen kom bort til deg å spurte når du sist brukte narkotika, skulle du spurt han når han sist tok ett kurs i høflighet. En politimann skal ikke bare anta at du bruker det. Det blir bare tåpelig.

Etter dette skulle du spurt dem om du er anholdt, hvis de hadde svart ja, spør hvorfor, hvis de sier nei. Da er det bare å kjøre.

En ting er sikkert. Du skulle ALDRI latt politifolka gått gjennom bilen din. De har ikke rett til å gjøre det helt sånn uten videre. De må ha skjellig grunn for å gjøre det. Det betyr at det er mer sannsynlig for at du har gjort noe kriminellt, enn at du ikke har gjort noe.

Greit nok at du er lovlydig. Men tenk om du hadde hatt en kompis i bilen dagen før som hadde mista noe i bilen din. Kanskje en pille falt ut av lomma hans. Da hadde du hatt ett forklaringsproblem. Du kunne selvfølgelig sagt at du har ingenting med den pilla å gjøre, men hey, hvor ofte hører ikke politiet den unnskyldningen?


Jeg sier ikke dette fordi jeg er anti-politi eller noe. Jeg tror det bare er viktig å vise politiet at de ikke bare kan komme her å putte en mental kuk opp i ræva på vanlige fredlige mennesker. Samfunnet vi lever i blir mer og mer paranoid og fryktbasert. Det kommer nye regler hele tiden som innskrenker friheten våres. Både her hjemme i Norge og i utlandet. Hver dag popper det opp nye overvåkningskameraer. Det er ikke en sunn utviling. Det er dyrt, og det er VI som betaler for dette.