View Single Post
anonymbruker
8
Hei, prøver meg her for å høre om noen vet hva jeg kan kreve, evt. lignende erfaringer.

Så min historie kort fortalt. Som 17 år fikk jeg jobb hos en dagligvarebutikk, og fikk tarifflønn lik 120 kr timen. I likhet med alle andre kjeder, trodde jeg at jeg ville gå opp til 155-158 kr i timen etter jeg fylte 18 år. Dette både fordi jeg har lest litt rundt om, og via venner i andre butikkjeder. Jobbet i 2 mnd ca før jeg fylte 18 år. Spurte jo selvfølgelig sjefen, men han mente det var tom. 18 år. Ga jo lite til null mening, men godtok det da jeg ikke orket styr ettersom det kun dreide seg om noen hundrelapper i mnd.

Nå har jeg derimot jobbet mye feriedager, og vaktlistene er helt jævlige. Dette er mens jeg går på skole, siste år på VG3. Jeg er nå dritlei underbetaling, selvfølgelig, og ønsker å "kjempe min kamp". Så spørsmålet er egentlig om jeg har krav på etterbetaling fra de siste månedene, da sjefen har snytt seg unna.

Vet fra andre kollegaer og tidligere ansatte at sjefen alltid har prøvd dette, så kan nesten med sikkerhet si at dette er gjort med forsett og viten og vilje. Sluntrer unna på mye annet óg, men skal ikke gå i detalj på det. Det dreier seg vel om 5000 kr etterbetaling. Ikke den altfor store summen, men jeg er selvfølgelig lei og burde ha tatt det opp for lenge siden.

Noen tanker, tips eller annet? Regner nesten med at jeg har loven på min side siden denne unnasluntringen er gjort bevisst, men ønsker naturligvis å slippe og gå så langt i denne saken. Egentlig mer prinsipp.