View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Slike jobber var det aldri noen veiledere som snakket om. Høres ut som min drømmejobb. Vil du si noe om hva du jobber med?
Vis hele sitatet...
Da jeg var student hadde jeg en deltidsjobb i et vekterselskap. Jeg drev med stasjonærvakthold. I praksis var det godt betalt studietid, mye bedre enn butikkjobbene mange andre hadde. Og det var virkelig arbeid for de bedagelig anlagte! Jeg måtte holde et halvt øye med overvåkningskameraene i tilfelle det skjedde noe, og jeg måtte av og til gå en runde gjennom bygningene for å se at de fortsatt stod. Det var omtrent det.

Det virker kanskje gøy å ha en sånn jobb hvor du sitter helt mutters alene og blir betalt for å gjøre hva du vil, og jeg hadde faktisk fulltidsansatte kolleger som elsket det og hadde vært på plassen i årevis. Men akkurat de kollegene utgjorde en minoritet og de oppfylte alle de fordommer folk har mot vektere til det parodiske: De var late, regelstyrte og litt sparsomt møblerte i topplokket. De som hadde litt omløp i skallen hata det meningsløse arbeidet. Da jeg begynte der skjønte jeg ikke helt antipatien de følte mot selskapet, men etter noen år ble det mer og mer tydelig for meg. Noen av de klarte å komme seg ut av det og få en meningsfylt jobb, andre bare forvitret. Han ene utviklet en slags eksistensiell krise og ble ganske loka etterhvert, men jeg vet ikke hvordan det gikk med ham. Det var ganske trist å se hvordan han gradvis mista respekten for seg selv, andre og samfunnet, samt hvor bitter og dum han ettervært utvikla seg til å bli. Gikk fra å være reflektert og oppdatert på verden og samfunnet til kommentarfelttroll på noen få år.

Et annet problemn for de fast ansette var at mulighetene for opprykk var eksakt lik null, så de som hadde det minste snev av ambisjoner ble naturlig nok svært frustrerte. Opplevelsen fikk meg til å revurdere en del meninger jeg hadde om menneskelige behov i yrkeslivet, og akkurat det hadde jeg nok godt av.

Rett skal være rett: Jeg tjente gode penger på det, og å bli betalt for å studere er jo så perfekt som en student kan få det. Så jeg kan ikke si at jeg angrer, selv om jeg virkelig følte selvbildet skrumpe inn hver gang jeg skulle på jobb. Jeg sa derfor opp umiddelbart etter at jeg var ferdig med studiene og det var en sann fryd å vite at jeg aldri, aldri, aldri skulle ta på meg den uniformen igjen. Men dersom du er sikker på at du vil ha en meningsløs tullejobb hvor du ikke trenger å gjøre en dritt, og du vet at det ikke vil plage deg å vite at du er fullstendig overflødig eller at ingen setter pris deg, så er stasjonærvakthold på rolige plasser absolutt en mulighet. Selv komplette idioter kan klare jobben, og de fleste kan nok like å bare bli betalt for å sitte på ræva noen timer og glo. Som fast arbeid over tid er det imidlertid kun en veldig spesiell personlighetstype yrket appellerer til, og karrieremessig er det et blindspor som ender i en vegg - men for noen er disse ulempene fullstendig akseptable.

Enhver får vurdere sine yrkesvalg selv og finne det som passer best.