View Single Post
Sitat av psych Vis innlegg
Basalemnene er selvsagt teoritunge - har ikke sagt noe annet. Sammenliknet med biokjemien til medisinstudentene, programmeringskursene til IKT-studentene og fysikk/matte for ingeniører derimot vil jeg hevde at det ikke er i nærheten. Men studiet er krevende på en rekke andre måter - som jeg skriver i innlegget. Og det er ikke korrekt at man ikke kan dekontekstualisere kompetanse innen et psykologifag til et annet - nettopp derfor er rekkefølgen på basalemnene bygd opp som de er.
Vis hele sitatet...
Sitat av psych Vis innlegg
Profesjonsstudiet i seg selv er svært annerledes fra andre studier. Det er kanskje ikke så mange komplekse og tunge fag som man må pugge opp i mente.
Vis hele sitatet...
Du har jo sagt nettopp det motsatte. Puggeaspektet er nok betraktelig høyere for psykologi enn for alle de overnevnte fagene, da det er betraktelig mer stoff du skal kunne for tilsvarende emner. Det er derimot gjennomgående enklere å forstå enn eksempelvis biokjemi eller fysikk, dermed er vanskelighetsgraden lavere.

Sitat av psych Vis innlegg
Dette stemmer heller ikke - feks på NTNU er halvåret der man jobber med barn på klinikk ca rent dynamisk, samt at man har om affektfobi på voksen. På UiO kan man velge mellom å gå dynamisk, kognitiv eller integrativ - hvor første- og sistnevnte gjerne er de mest populære. Har du sett studier av hva slags terapi psykologer selv søker når de er i behov av det? Nemlig - de fleste føler ikke de trenger mer intellektualisering i form av kognitiv terapi, men søker mer dynamiske- og relasjonelle terapiformer.
Vis hele sitatet...
Dette er igjen bare piss du finner på. Ingen av emnene på NTNU innebærer et halvår hvor man driver psykodynamisk terapi. At du lærer om blant annet affektfobi innebærer ikke at du praktiserer psykodynamisk, på samme måte som leger ikke driver med trepinasjon selv om de leser om medisinens historie.

Du har faktisk rett i at dynamisk psykoterapi fremdeles tilbys på UIO som et av fire, ikke tre, valgfrie emner. Så på det punktet tok jeg feil. Vi får se hvor lenge det varer nå ettersom helsedirektoratet har kuttet bevilgningen til psykodynamisk videreutdanning.

Om du ser på hvordan rekkefølgen på basalemene er bygd opp i Oslo, Trondheim, Bergen og Tromsø er de drastisk forskjellige. Det eneste de har til felles er egentlig at første del av utdanningen er hovedsaklig teoretisk, men siste del er mer utøvende. Om du er så skråsikker på at kunnskap fra psykologifag har så enormt stor overlapp, kan du jo forklare meg hvordan denne kunnskapen ville overlappet på disse to hypotetiske eksamenene.

Eksamen i nevropsykologi
Forklar aksjonspotensialet og gi eksempel på en viljestyrt nervebane
Forklar forskjellen på Brodmann og Wernickes område
Forklar den nevrale utviklingen fra fødsel til to års alderen

Eksamen i personlighetspsykologi
Redegjør for ulike metoder for å identifisere personlighetstrekk
Redegjør for ulike personlighetsteorier
Forklar hvordan miljø og genetikk samhandler for å påvirke atferd

Til forskjell vil eksempelvis en medisinstudent som i første omgang de har biokjemi og lærer om krebs syklusen kunne anvende det de lærer i de tidligere emnene når de senere bygger på med eksempelvis flere enzymer.

Jeg har ikke sett studier på hva psykologer selv foretrekker når de selv benytter seg av terapi, men nylig var det flere psykodynamisk orienterte psykologer som gikk ut i aftenposten og sa de ikke ville anbefalt det samme til deres egne barn.


Sitat av psych Vis innlegg
I det siste avsnittet forsøker jeg å beskrive mine erfaringer. Og de tilsier at de som virkelig går dypt inn i å forstå forskningsmetode og som brenner for kvantitativ metode - har en tendens til å ha en mer rasjonell tilnærming til feltet, og da gjerne færre konfliktfylte følelser tilknyttet kontroversielle temaer. Gitt at effektstørrelsene og signifikansen er interessante, selvsagt.

Bare å si fra dersom du skulle trenge mer oversetting.
Vis hele sitatet...
Det du sa var at "jo mer man forstår av empiri(...)". En annen måte å formulere det på er "jo mer man forstår av erfaring". altså gir ikke ordet mening i setningen du bruker det i. Kanskje du heller burde starte med å oversette for deg selv før du benytter deg av fremmedord du ikke forstår. Bare si ifra om du skulle trenge hjelp til det, så kan du få hjelp fra noen som faktisk vet hva de snakker om.

Sitat av Deceptive Vis innlegg

Ellers er jeg noe uenig i at psykologi er et puggefag. Joda, det er en masse teorier, perspektiver og grener, men fryktelig mye av det kan relateres til ting i eget liv. Jeg synes iallefall at det er lettere å få innunder huden enn jeg antar f.eks juss ville vært.
Vis hele sitatet...
1. Scaffolding (stillasbygging) er et begrep som brukes for å beskrive hvordan voksne støtter opp om barns utvikling. Gjør rede for begrepet i lys av Vygotskij sin teori om kognitiv utvikling.

2. Ifølge Keenan, Evans & Crowley (2016) har Uri Bronfenbrenner gitt en kritisk beskrivelse av utviklingspsykologi som «the study of the strange behavior of children in strange situations for the briefest possible period of time». Drøft hva som kan ligge bak en slik beskrivelse og gjør rede for Bronfenbrenner sitt alternativ.

3. Du har fått i oppgave å legge til rette to lekerom i en barnehage; ett rom for ett til to- åringer og ett rom for fem til seks-åringer. Drøft hvordan du vil utstyre rommene og gjør rede for hvilke aspekter ved barns utvikling du har valgt å ta i betraktning.

4. Jean Piaget har etablert en tradisjon med å gi barn ulike oppgaver for å kunne utforske deres kognitive utvikling. Trefjell-oppgaven er en del av dette. Forklar hva denne oppgaven går ut på og plasser den i forhold til Piaget sin teori om kognitiv utvikling.


Redegjør gjerne for hvordan du kan forklare dette ved erfaringer i ditt eget liv. Slik jeg ser det vil en enklere kunne relatere til ulike rettsvurderinger og lover ved å se for seg eksempelvis at en selv er i en slik situasjon, fremfor å relatere fenomener som partial reinforcement extinction effect til egne erfaringer. Men juss er nok det faget som krever mest egenarbeid av alle studier for å få tilstrekkelig gode karakterer, og om det er standarden for hva som er et puggefag vil få om ikke ingen fag være puggefag.
Sist endret av Skepty; 25. november 2019 kl. 00:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.