View Single Post
Hvilken: En sjøens helt. Skogsmatrosen av Jon Michelet.

Hva: «Atten år gammel får Halvor Skramstad fra Rena i skogskommunen Åmot hyre som lettmatros på Wilhelmsenrederiets linjeskip M/S Tomar. Det er desember 1939. Verdenskrigen er i gang i Europa og på havet, men norske skip er ennå nøytrale.

Da Halvor legger ut på sitt livs eventyr, aner han lite om hva som venter ham i tida som kommer. Om bord i titusentonneren M/S Tomar får han kallenavnet Skogsmatrosen. Mens han seiler kloden rundt, rammer krigen Norge, og vår store handelsflåte får en stadig viktigere rolle på utefronten. I løpet av Halvors første år til sjøs endres verden for bestandig, og Halvor endrer seg med den. Han blir en krigsseiler.

En sjøens helt er en gripende, dramatisk og vidtfavnende beretning om Norges krig på havet. Med kraft og autoritet, humor og varme har Jon Michelet skrevet den store norske sjøromanen.»


Sakset herfra.

Hvorfor: Har hørt mye bra om disse bøkene (er nr. 1 av 3), i tillegg til at en kollega begynte å høre den på lydbok, da fikk jeg ut fingeren.

Hvordan: Jeg syns Michelet skildrer det som foregår på det jeg vil tro er relativt autentisk måte for en attenåring på den tiden (han var jo selv sjømann på sine yngre dager, dog ikke under krigen). Spesielt i starten føles det som at det er en del overforklaring og mye skipssjargong (første treff på Google på «skipssjargong» var en annen anmeldelse av denne boka…), men det flyter (hehe) bedre jo lenger ut i boka man kommer. Spennende og interessant lesing, spesielt om man liker krigshistorier, anbefales!