View Single Post
Hvilken: Før jeg brenner ned av Gaute Heivoll.

Hva: «Romanen tar utgangspunkt i ei av norgeshistorias mest omfattende pyromansaker. I 1978, i Finsland utenfor Kristiansand, herjer en pyroman. Politiet jobber for å ta pyromanen, men de har få spor. Parallelt med historia om pyromanen, forteller forfatteren si egen historie. Han blei døpt dagen før saka blei løst, og har levd heile livet med historiene om brannene. Romanen ser på hvem mannen som tente på var og hvorfor han gjorde det, og forteller om hva det blei av gutten som blei døpt søndag 4. juni 1978.»

Hvorfor: Boka var utstilt og vekket min interesse da jeg måtte vente mens bibliotekaren hentet den forrige boken jeg skrev om i denne tråden.

Hvordan: Jeg syns dette var en fin bok, som beskrevet handler det om en sann historie om en pyroman, og teksten er skrevet på en måte som gjør det hele veldig spennende, samtidig som man får et godt innblikk i et relativt sykt sinn. I tillegg er den delvis selvbiografisk, og selv om det på mange måter er urelevant for pyroman-historien syns jeg alt som skjer i boka likevel føles flettet sammen. Det bare funker.