View Single Post
Omstendighetene rundt dette med svindelen, samt oppvekst, og det å komme unna miljøet betyr faktisk ikke noe for noen annen enn deg akkurat nå. Men alt det du nevner i tråden er momenter som vil kunne bli vektlagt om du møter i retten i Norge. En god eller i det minste en brukbar advokat bør etter samtaler med deg ha veldig mye å bygge en sak på. Enten dere går for full frifinnelse, begrenset straffeansvar eller strafferabatt for at du meldte deg selv og tilsto.

Hvor mye av det du sier kan evt. dokumenteres? Feks rundt oppvekstskår? Ble det noen gang grepet inn når du vokste opp i et hjem med rus og psykiatri? Om ikke så kan det faktisk være at du kan ha rett på erstatning for det. Er en organisasjon som jeg tror heter rettferd for taperne eller noe slikt som jobber med den type ting.

Slik jeg ser det så ville jeg nok om jeg var i dine sko, reist tilbake til Norge, skaffet advokat, fått time hos psykolog og meldt meg. Startet behandling og møtt i retten. Er ikke engang sikkert du måtte sone om mesteparten av det du forteller i tråden kan dokumenteres, eller at du kan sone med fotlenke. Kanskje blir en evt. erstatning for manglende inngripen når du vokste opp større enn det du må betale tilbake til nav. Tror du vil få det bedre psykisk om du får hjelp til å bearbeide din fortid, og da vil du også legge grunnlaget for en bedre fremtid.