View Single Post
Føler ofte folk blir veldig opphengt i RAID når det kommer til å håndtere disker. Det er fordeler med RAID men det er også mange ulemper. Og ja, raid er ikke backup. Men du må gjerne sette opp et raid for diskene, men kjør gjerne en filsever eller feks opennas på toppen av raid. Det å ha mange eksterne disker som plugges ut og inn skaper masse stress mtp backup. Det er filer overalt og en skal ha gode rutiner og konsentrasjon for å være trygg på at en har husket alt når en tar backup. Her vil en filserver på hjemmenettverk eller feks opennas være veldig praktisk. Ser ingen god grunn til å kjøpe et dedikert nas selv om mange gjør det. Det er liksom ikke noe magisk ved de boksene som du ikke får ved å bruke utstyr du alt har sammen med god open source sw.

rsync og cron er flott til backup. Kombinasjonen automatiser backup jobben og tar vekk alt pes med backup, slik at om noe går galt fremover så vil du faktisk ha backup. Det kan virke som pes å sette opp rsync og cron men når det først er gjort så går jo alt automatisk og du trenger ikke tenke mer på det. En liten positiv bieffekt jeg merket var at jeg ble mer konsekvent med hva jeg lagret hvor når jeg startet med rsync og cron. Og det er jo gull faktisk.

Du kan jo ha backup lokalt samt eksternt. Enten på en maskin stående hos en du kjenner, dedikert eller semidedikert server eller en skyløsning som feks jotta cloud etc. Poenget med å ikke lagre alt lokalt er jo ved feks brann. rsync blåser jo i hvor den dumper filene, det bestemmer du så null stress med et ekstra lag sikkerhet via feks jotta cloud eller semi dedikert server.

Forresten glemte jeg å nevne unraid. Personlig ser jeg ikke poenget med unraid. Det koster litt å bruke og det er open source løsninger som bare virker som gjør det samme.

Det finnes helt sikkert GUI løsninger som fungerer for backup, men det er noe med enkelheten i både rsync og cron og at kombinasjonen av de to automatiserer oppgaven. Det bare ligger i bakgrunnen å gjør jobben du setter den til. Helt automatisk. Både rsync og cron kan ha litt læringskurve men er vel verdt tiden du bruker på å sette det opp.

Det finnes helt sikkert GUI løsninger som fungerer for backup, men det er noe med enkelheten i både rsync og cron og at kombinasjonen av de to automatiserer oppgaven. Det bare ligger i bakgrunnen å gjør jobben du setter den til. Helt automatisk. Både rsync og cron kan ha litt læringskurve men er vel verdt tiden du bruker på å sette det opp.
Sist endret av random67489; 5. juni 2019 kl. 12:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.