View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Derfor er jeg rimelig sikker på at mitt ti år yngre alter ego hadde skuffet deg. Faen heller, kanskje han til og med gjorde akkurat det, nettopp fordi han var for blind til å se at det skjedde.
Vis hele sitatet...
Jeg vet det, og jeg klandrer deg ikke egentlig for det. Det er derfor jeg hele tiden poengterer at det er bra folk som er skyld i det. Du skjønte ikke at det skjedde fordi du ikke var klar over den massive sammenhengen den lille episoden sto i, og du visste ikke hva du skulle gjøre med det for du hadde ikke tenkt gjennom det. Det er derfor jeg er opptatt av å formidle det, og det er derfor bra menn bør diskutere dette. For at dere skal være klar over ansvaret deres neste gang det skjer.

Det er kun i løpet av de siste årene jeg har tatt stilling til at seksuell trakassering overhode eksisterer.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ikke så rart, for vi snakket aldri om det inntil for få år siden. Kun oss jenter imellom. Det var en del av dealen det, du skal ikke lage noe styr ut av det. Dyss det ned. Det var vårt ansvar å glatte over og ikke gjøre det ubehagelig i arbeidsmiljøet eller kompisgjengen, liksom. Det var også totalt fraværende i seksualundervisningen og oppdragelsen ellers. I skolegården blir seksuell trakassering bagatellisert som at gutter er gutter, han er sikkert forelsket i deg. Så strengt tatt er det ikke din feil at du levde under en stein. Nå derimot, må man jobbe hardt for å ikke forstå at trakassering er et samfunnsproblem.

Dette er et viktig emne som noen burde ha drilla meg på da de hadde muligheten, men ingen informerte meg engang om at problematikken eksisterer. Enhver har ansvar for egne handlinger og alt det der, og de som står og flåser med gjør noe galt - jeg bestrider ikke dette! - men hvorfor har ingen lært de hva de skulle ha gjort?
Vis hele sitatet...
Det er jeg hjertens enig i. Vi må kunne snakke med unge gutter om hvilket ansvar de har for mannskulturen. Dessverre er det ikke mulig uten at en haug med menn tror man gir alle menn skylda for andres overgrep.

Jeg mener også vi må lære unger og ungdommer å ikke begå overgrep. Jeg tror nemlig mange bra folk ender som overgripere også, fordi oppdragelsen de har fått ikke matcher det som ventes av dem ute i verden. Når jeg snakker om det så blir jeg gjerne beskyldt for å demonisere menn og påstå at de alle er ekle griser og potensielle overgripere. Men vi lærer barna våre å ikke slå, og vi må også lære dem å respektere andres seksuelle grenser.

Til sist vil jeg bemerke én ting til: Tilskuersyndromet har en magisk motgift: Si fra. Konkret og tydelig beskjed om hva du vil at skal skje. Den 25 år gamle Myoxo var muligens så tjukk i huet at det er urettferdig å sammenligne ham med eukaryote livsformer - men hadde du bedt ham om hjelp hadde du faenmeg fått det.
Vis hele sitatet...
Det er litt mye forlangt å forvente at jenta som nettopp har blitt trakassert skal sette på plass både den som trakasserer og de som ser på. Det som skjer er jo at man føler seg dum og vender skammen innover, siden alle åpenbart synes det er greit å behandle deg sånn. Men, jeg sier ifra nå: Jeg vil at du skal reagere. Ikke dra ham med inn i skogen og bank dritten ut av ham. Bare se ham inn i øynene og spør hva i helvete han driver med. Det hadde gjort en enorm forskjell.
Sist endret av *pi; 13. november 2020 kl. 00:43.