View Single Post
lrs523's Avatar
Trådstarter
14
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://xkcd.com/radiation/

Det er vel kort oppsummert såpass med stråling at ein ikkje bør gå med den i lomma, eller inhalere den. Samtidig er det ikkje spesielt farlig å plukke den opp og holde den i ein halvtimes tid. Fingrane er og av dei delane som tåler høgast stråledose utan konsekvenser,.

Samtidig har det for gammastråling sin del relativt lite å sei om du har hansker eller ikkje.
Vis hele sitatet...
Sier meg helt enig der, det farligste er å spre partikler ved å behandle steinen uten beskyttelse. Det ender som regel med at du enten puster i deg eller får i deg partikler fra steinen i etterkant, med mindre du vasker hender og arbeidsbord godt, samt bruker støvmaske. Alfastrålingen har jeg ikke fått målt, men regner med at den er meget, meget høy.

Steinen ligger alltid i en liten slitesterk plastpose, og den ligger da i en merket plastkonteiner for å beskytte mot evt. slag/skader.

Selve strålingen fra steinen er jeg ikke redd for, med mindre jeg har den ved meg over lengre tid som du sier. På en 30cm avstand så er strålingen nede på 0,80 µSv/h, og en meter unna er den ikke målbar engang. Ikke skal jeg ha unger heller.

Takker for gode svar! Er bra å se at det er flere som har en slik interesse, om jeg kan si det slik.