View Single Post
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Taurean, jeg er helt enig i at det burde vært flere slike sjefer, som viser hensyn og omsorg for sine ansatte. Og at alle arbeidsplasser burde ha individuell oppfølging hvor man snakket om feilene som blir begått i stedet for å straffe dem. Dessverre er det mange eksempler på det motsatte. Særlig i yrker hvor det ikke er lønnsomt å bruke penger på å utvikle og ta vare på medarbeiderne sine.

La oss være ærlige nå. Det å sitte i kassen er den letteste jobben i verden. Omtrent. Alle klarer dette. Å lære folk opp til å sitte der tar veldig kort tid og krever lite penger for sjefen. Hvis noen viser at de gjør den jobben dårlig, så er det verdens letteste oppgave å erstatte dem. Hvem som helst kan erstatte dem. Og det er det mange sjefer som gjør. De er ikke interessert i å sløse bort masse penger på å beholde noen som ikke klarer å sitte i en kasse uten å gjøre masse feil. Da ansetter de heller noen som klarer det fint, eller som i dette tilfellet, så tar de en ulovlig snarvei og håper at ingen sier noe.

Det finnes ufattelig mye dårlige sjefer der ute. Optimalt sett burde alle vært opptatt av den enkeltes ve og vel, men sånn er det ikke i dag. Money talks.

Jeg sier ikke dette fordi jeg liker det. Jeg sier det fordi det er slik det er. Hvis du har funnet en arbeidsplass for sjefen faktisk virkelig bryr seg om deg, så kan du prise deg lykkelig. Da er du en av de som har vunnet i lotteriet. De finnes, for all del. Men det finnes også det motsatte. Dessverre.
Vis hele sitatet...

Det vil alltid være lønnsomt å bruke penger på å utvikle arbeiderne sine, og det tar ikke lange tiden. Jo hvorfor? Man slipper for eksempel minus i kassen, og man slipper og ha arbeidere som slutter pga dårlig arbeidsforhold - noe som resulterer i en ansettelsesprosess hvor man må bruke flere timer på å lære opp noen nye.

Smarte sjefer vet dette, og vil derfor ha lojale arbeidere som jobber der i flere år.