View Single Post
Sitat av dhassassin Vis innlegg
For det første så er det ikke dette diskusjonen handler om...

For det andre, hvem har sagt at det å sitte i kassa er vanskelig? Ingen har sagt det!
Vis hele sitatet...
Jo, Settoz sa det.
Tråder utvikler seg. Sånn er det bare. Forumet er ikke til for at du som trådstarter skal få en liste med svar på ditt spørsmål.

Sitat av dhassassin Vis innlegg
MEN, som i ALLE jobber - lege, busssjåfør, løvetemmer, horer - u name it, det er mulig å gjøre feil. Noen gjør feil ofte, andre sjeldent, men alle har og vil gjøre feil. Kasse jobben er intet unntak. Dette er skrevet over at man kan gi feil veksel, man kan gjøre feilslag osvosv.
Vis hele sitatet...
Ja, alle kan gjøre feil. Og personlig er jeg også av den oppfatning at svinn bør dekkes av arbeidsgiver, og ikke av ansattes lønn, men i likhet med veldig mange andre her, har jeg ikke noe juridisk grunnlag for å hevde det, og jeg kan heller ikke linke til kilder eller på andre måter dokumentere noe som kan hjelpe deg. Derfor lar jeg også det spørsmålet ligge, i stedet for å synse om det, noe som i alle fall ikke hjelper deg.

På den annen side klarer jeg også å se arbeidsgivers synspunkt. Det er veldig fortvilende å måtte stå økonomisk ansvarlig for en gjeng som somler bort tusenvis av kroner i måneden. Hva foreslår du som alternativ? Gi dem sparken og få inn nye folk? Hvis arbeidsgiver med loven i hånd har mulighet til å trekke kassesvinn fra den enkeltes månedslønn, så forstår jeg også godt at han vil gjøre det. Veldig synd for den som gjør feil, all min medlidenhet til deg og dere, men hvis det er lov, så er det sånn verden funker. Alt er business i dag.
Hvis det ikke er lov, derimot, så er det ikke lov, og da kan du stå på dine krav. Verre enn det er det egentlig ikke. Ingen må bli overrasket over at en arbeidsgiver i 2013 vil spare så mye penger som mulig, om det så går på bekostning av sine ansatte. Det du må finne ut av, er om det går på akkord med loven eller ikke, og da bør du ringe LO eller fagforbundet ditt. Da får du et fasitsvar. Det gjør du tydeligvis ikke her i denne tråden. Men nå kan vi i alle fall diskutere videre på andre problemstillinger, spørsmål og påstander som dukker opp i løpet av trådens utvikling.