View Single Post
Dott i øret.
stagg's Avatar
Sitat av FreakyJohn Vis innlegg
Ser du bor i Nordlige-Norge, regner med det betyr nordenfor Trondheim? Mye gode penger i fiskeindustrien, både landbasert og på båter (på fiskebåter trenger du kun sikkerhetskurs for å mønstre på som fisker, men er vanskelig å få seg jobb uten kontakter).

Personlig befant jeg meg i nøyaktig samme situasjon ifjor. Fullført Allmen, og det var det. Jeg trengte ett friår fra skolen før Høyskole, og fikk meg jobb på ett fiskemottak. Nå skal det sies at jeg hadde kontakter for å få akkurat den jobben, men det er ikke påkrevet. Sålenge du har arbeidsmoral og ståpå-vilje, så er mye gjort. Tjente da mellom 500 og 550k før skatt, og da var jeg en av de laveste lønnede som jobbet på hverdagene. Mye overtid, spesielt i makrell og sildesesongen (oktober/november - mars), opptil 20 timer jobb, 8 timer fri, 20 timer jobb igjen. Gikk en og en halv måned uten fri, jobbet 7 dager i uken, men det er det det blir penger av. Er også muligheter for bare å jobbe på mottaksavdelingen i sesongen, da de ofte trenger ekstra bemanning den perioden.

De fleste nordmenn som jobbet "på gulvet" der var etablerte folk (for det meste menn), og de hadde en lønn på ca 600k i året før skatt. Ingen av dem har noe relevant utdanning. Eneste som var å klage på var at de så lite til familien når hardkjøret var på sitt værste.

Så, mitt intrykk er at så lenge du ikke er redd for å ta i ett tak, så er det fortsatt mulig å lebe ett "normalt" liv.
Vis hele sitatet...
Jesus. Jeg som trodde skiftarbeid i industrien var godt betalt. 600.000 før skatt?