View Single Post
Hei Hei
Trådstarter
424
Sitat av petterdass Vis innlegg
Tror ikke han mener det på en spydig måte, men heller for å understreke at sjansen for å komme inn på Princeton, Harvard og liknende skoler er rimelig liten. For all del, det er ikke umulig, men man må være begavet og arbeide ufattelig hardt for å i det hele tatt bli vurdert.
Jeg er selv i prosessen med å søke på skole i statene, og satser hovedsaklig på skole i California. Jeg søker på Berkeley (som beste skole), selv om jeg vet at kun 22% av søknadene i fjor ble innvilget. Jeg søker også på andre, mindre kjente skoler, ettersom jeg skal studere med to venner, og sjansene for å komme inn på Berkeley er forholdsvis små (selv om jeg tror jeg kommer inn).

Angående tester man må ta, avhenger det fra skole til skole. Felles for de fleste er at de krever en test hvor Engelsk kunnskapene dine blir satt på prøve. Det finnes både IELTS- og TOEFL- tester. Selv tok jeg TOEFL test i Drammen forrige helg. Noen skoler krever også at du tar SAT test.
Www.collegeboard.org er en informativ og nyttig side. Du kan søke på skoler, legge inn kriterier og se på opptaksrate, krav og snitt for å vite hvordan du ligger ann. Du burde få svar på de aller fleste spørsmålene dine på den siden.

Det skal forøvrig nevnes at de fleste universiteter i USA (spesielt de mindre og mer ukjente, hvor konkurransen om å komme inn ikke er like hard) er veldig glad i kulturelt mangfold på skolene sine, og nordmenn står høyt på listen over prioriterte utlendinger. Ikke ta dette som en garanti for å komme inn, men sjansene dine er større enn en likestilt amerikaner
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Jeg skal lese på siden du linket til! Ja, håper på å få tak i bøker om SAT's og TOEFL tester til jul LYKKE TIL! Håper du og vennene dine kommer inn! Jeg vet det er vanskelig å komme inn på Ivy league men sammtidig tror jeg at jeg ville hatet megselv hvis jeg ikke prøvde eller ikke ga maks innsats