View Single Post
Hei Hei
Trådstarter
424
Sitat av Wilibald Vis innlegg
Savidt meg bekjent kjoerer cambridge og oxford mer eller mindre samme krav. Uansett er det veldig mye mer enn karakterene som avgjor om du kommer inn (Du burde forovrig ha klart a finne ut at Oxford krever minst 5 for at du far soke pa nettsiden deres). Du trenger motivasjonsbrev og anbefalingsbrev som imponerer inntaktskontoret. (Jeg mistenker forresten Cambridge for a lage nettsida si unodvendig kronglete for a "teste" folk.)
For a komme i kontakt med studenter ved de forskjellige institusjonene kan du kontakte ANSA.
Og forresten sa er du nok sent ute om du vil inn pa Oxford (og da antakeligvis ogsa Cambridge) iom. at soknadsfristen var 15. oktober. Det burde uansett vare greit a finne ut via nettsidene deres.

En ting som er greit a vaere klar pa er hvorfor du vil inn pa disse skolene? De skiller seg vesentlig fra andre universiteter og hvis du ikke har noen spesifikk grunn til a ga der sa vil jeg anbefale deg a ga pa et "vanlig" universitet. Husk at dette er institusjoner som hvert ar har mange dropouts fra de forste ukene og gjennom hele aret fordi folk er utbrent. Oxbridge har ogsa hoyere selvmordsrate enn vanlig.
Veldig bra for deg om du klarer et sant universitet - du kommer til a laere mye mer enn de fleste andre i lopet av utdnninga, og det ser bra ut pa CV'en selvsagt - men om du ikke vet at kan jobbe MYE selvstendig hver dag sa vil jeg anbefale deg a dra andre steder.
Vis hele sitatet...
Med tanke på at jeg ikke skal søke før om .... 2 år så tror jeg ikke helt fristen har gått ut Ja, det er primært for å få en flying start i arbeidslivet. Det hadde gjort seg veldig godt på cv'n Men jeg tror ikke jeg helt er typen for å ta selvmord, hvis jeg gir opp setter jeg meg heller til å game wow resten av livet eller noe slikt.

Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Du skal ikke søke før neste år ja? Da rekker du jo 15. oktober neste år. Realfag og akademiske fag kan du jo glemme hvis du går kunstnerlinje. Men har du type 5,8 i snitt, så er det nok mulig. Hold på snittet! Nå må du imidlertid starte på søknadene o.l. Du bør gjøre noe i fritiden, være leder for et eller annet, engasjere deg i noe. Og så bør du ha anbefaling fra rektor/lærer som skryter deg opp i skyene.

Btw i USA, når vi sier spar penger. Det blir nok 100-200 tusen.
Vis hele sitatet...
Haha, nei jeg går ikke ren kunstnerlinje. Jeg går studiespesialisering realfag (Fysikk, Kjemi og R1 Matte) men jeg har også kunst og design fag i tilleg Jeg fikk ikke 5,8 i år men jeg regner med å ta opp noen få fag mens jeg er i militæret. Ja, det var først og fremst for å begynne på søknader og begynne å øve til merklige tester de har i det store utland. Har funnet noen bøker om SAT's som jeg håper på å få til jul. Må også finne ut hvaslags tester de andre universitetene krever. Takk fro svar!

Og ja jeg vet det er sviiin dyrt!

Sitat av popmart Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hvordan det er med de andre universitetene, eller de andre fakultetene for den saks skyld, men for å komme inn på Harvard Kennedy school trengs en god cv, tre anbefalingsbrev, hvorav et skal være fra en arbeidsgiver og nærmere $40 000 - altså 237 000kr hvert år i skolepenger. Dette gjaldt da en masterstudie i økonomi vel og merke..

Nå vet jeg ikke noe om deg og din situasjon, men å komme inn på Harvard blir iallefall tøft
Vis hele sitatet...
Ja, takk! Regner med at det er ca det samme på de andre studiene Det er jo som sakt en drøm. Jeg kommer ikke til å satse hele livet på bare de beste skolene. Men for å ha nubsjangs må jeg vell begynne allerede nå med forberedelser, selvom jeg kommer ut av militæret i 2014 ish .... :P