View Single Post
Et par tips!
Ser du har fått med deg mange elementer fra jobbannonsen, men det sjader ikke å si det igjen; bruk jobbannonsen som en mal til hvordan du skriver søknaden din. Så klart kan du ikke bare liste opp kravene som dine positive egenskaper på rekke, men implementer det på en eller annen måte.

Hvis du skriver at du ønsker å jobbe for en bedrift i vekst kan det gi inntrykk av at du ønsker å føle et samhold med et ekspanderende firma.

Det er positivt å stille "egne krav" i søknaden. For eksempel har jeg med hell skrevet "jeg trives i, og forventer, høy trivsel på arbeidsplassen". Du forventer så klart også en stilling hvor du selv kan utvikle deg innen et felt, dette viser at du tar jobben seriøst. Du ønsker en variert hverdag <--du jobber tverrfaglig og er ikke redd for utfordringer.

Hvis du ringer inn eller sender mail på forhånd (med seriøse spørsmål) viser du interesse for stillingen, og arbeidsgiver får inntrykk av at du selv er kresen. Spør f.eks hva slags utviklingsmuligheter jobben kan gi, hva slags kunnskaper du vil tilegne deg i den stillingen, og/eller om du vil kunne utvide dine profesjonelle horisonter (<-re-phrase).
Er det nok utfordringer i jobben? Finnes det muligheter til å utvide ansvarsområde etterhvert? Osv.

Jeg har aldri vært borti nav ordningen du nevner, men det virker som bedriften er ute etter erfarne og dyktige selgere. Hvis du kun kan skilte med teknisk fag-kunnskap, så tror jeg at jeg ville ventet med å fortelle om posisjonen du står i (langvarig arbeidsledighet) til dem spør. Det er jo aldri positivt å være arbeidsledig så lenge at flere tiltak har blitt gjort av NAV, kanskje bedriften vil lure på hva alle de andre bedriftene tenkte når dem avslo søknaden din?