View Single Post
Sitat av Taurean Vis innlegg
Tenk på all den gode maten man kan lage ^^ Det er noe jeg har lyst til å bli.

Når det er snakk om tung jobb, så kan man jo si at akkurat det vil det jo være i absolutt alle jobber hvis man skal brenne for det man gjør. Da er det bare å velge et yrke man kan ha nytte av, og som man tjener godt i. Ingen vits i å jobbe beinhardt om man ikke tjener noe.
Vis hele sitatet...
Trust me, jeg er mesterkokk, dette er noe du skal ha ønske om å gjøre fra dypest i ditt hjerte. Det er lurt.
Dette yrket er tungt både for kropp og hode. Mye stress, mye kjeft, mye bullshit. Dårlige knær, prolaps++ og rusproblemer er ikke uvanlig.
For å sette det i perspektiv: Jeg har jobbet 340 timer i mnd. I en periode hadde jeg èn fridag på et halvt år(julaften). 16 timers arbeidsdager er helt normalt.
Dette kombineres gjerne med masse festing der rusmidler intas i enorme kvanta. Det er ikke uvanlig å feste 5 dager i uka.

Det er dårlig betalt i mange år før du kan begynne å tjene litt penger, og da tjener du fortsatt ikke bra. De eneste som tjener penger i den bransjen er de som selger kokebøker, eier restauranter eller har solgt seg ut(host host*... Erling Sundal for Rema, dobbelthost* Sven Erik Renaa for Peppe's).

Nå skal jeg ikke svartmale bransjen fullstendig. Det er SYKT gøy også. Jeg har hatt det fantastsik moro, gjort veldig mye tøft matmessig, fått veldig mange gode venner. Jeg har festet mer på de siste 3-4 årene enn dere kommer til å gjøre i hele livet.
Jeg har spist noen av den beste maten i verden, drukket viner til mangemange tusen kroner flasken.
Jeg har vært i utlandet og besøkt vingårder, fisket i middelhavet, sett hvordan franske oster lages.
Jeg har vært med på ting som er så fantasisk morsomme at jeg sitter med et smil rundt munnen atm.
Og jeg skal ikke legge skjul på at å kunne mekke opp en fantastisk sjokoladedessert som både ser og smaker himmelsk er et fantastisk sjekketriks

For å si det enkelt; jeg har hatt det ekstremt gøy. Men, til en pris. Dette er ingen jobb, det er en livsstil og den er hard.