View Single Post
Akkurat nå ser jeg strengt talt ikke poenget i å ikke gå vegen om å bli lærling. I bunn og grunn er alt som teller at du får en jobb, og hva du tjener.
Jeg har fått høre av en grafiker, at mye av grunnen til at bedrifter tar inn lærlinger, er at de ønsker arbeidskraften etterpå. Når de har brukt 2 år på å gi lærlingen en innføring i bedriften, hvorfor skulle de kvitte seg med han så fort som mulig når lærlingperioden er ferdig?

Når man er ferdig med lærlingtida er man derfor nærmest sikret lærlingplass, og kan derifra bygge opp kompetansen sin videre med arbeidserfaring, portefølje, kurs, og eventuelle videre studier.

Samme grafikeren som jeg nevnte tidligere, sa at han hadde en kompis som var 4 år eldre enn han, og som hadde tatt en eller anna form for høyskoleutdanning, mens grafikeren jeg snakka med hadde vært lærling. Og han starta på et høyere lønnsnivå enn han som tok høyskole utdanning, samtidig som han hadde hatt lønn hele lærlingperioden, og hadde ikke noe studielån.


Edit:
Også får vi håpe devine eller noen andre kan stikke hodet innom tråden og fortelle litt om Høyskolen i Gjøvik
Sist endret av dobbeltve; 27. oktober 2007 kl. 11:43.