View Single Post
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det hender at man klarer å få Palestina og Israel til å snakke sammen også, f.eks. Oslo Avtalen, men det varer sjeldent lenge.
Vis hele sitatet...
Herregud, ja! Konflikten mellom Israel og Palestina er så ekstrem og komplisert at jeg ikke har en fjerneste anelse om hvordan den konflikten kan løses

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Mye av vaksine/ikke vaksine kranglingen foregår jo på nett og da har det en tendens til å polarisere seg veldig.
Legg så til at folk gjerne er anonyme så har du oppskriften på bråk.
Vis hele sitatet...
Det er veldig sant, når man kommuniserer over nett så snakker man med fremmede - det er så stort rom for misforståelser. Jeg tror imidlertid at det er mulig å forbedre dette såfremt vi kan anerkjenne våre egne svakheter, og ta til oss tips om kilder som kan bidra til å gi nye eller nyansere eksisterende perspektiver. Til tross for at jeg ser utfordringende, så har jeg ærlig talt troen på at det er mulig.

Sitat av NodSquad Vis innlegg
Det blir vanskelig å forstå motparten når dem ikke har noe som engang likner på ordentlige argumenter. Og når de blir svart saklig og får gode forklaringer på det de evt har hengt seg opp i så hjelper det ikke. De har bare bestemt seg, og jeg personlig tror det har noe å gjøre med at de vil føle seg spesielle. Som om de er i en eksklusiv klubb der de tøffe henger som ikke hører på vitenskap, men heller den som hyler høyest og har sterkest personlighet.
Vis hele sitatet...
Det er definitivt mange mennesker som ligger langt unna målet om å kunne oppnå en slags gjensidig forståelse med, men samtidig så er det også svært mange oppegående mennesker her inne som burde være kapable til å nyansere seg selv litt. De jeg prøver å tiltrekke meg er ikke de på den mest ekstreme enden av skalaen, jeg prøver å tiltrekke meg de som ikke er helt hjernevasket. Men jeg tror også at dersom vi kan ha konstruktive diskusjoner om betente temaer, at selv de mest ekstreme kan bli litt mer nyanserte.

Sitat av NodSquad Vis innlegg
Det er no stakkarslig ved hele greia og de som står midt oppi dette. Spesielt sykepleierne, de må brenne lyset i begge ender samtidig som de sikkert hører hundre ganger om dagen at folk som ligger på intensiven og tar opp plass fortsatt ikke skal ta noen vaksine. Fordi? Fordi hvorfor?
Vis hele sitatet...
Du overdriver nok litt her, fordi de fleste i Norge er jo faktisk vaksinerte. Men av de som ikke er det, så tror jeg det er fordi de er redde, det er nettopp derfor jeg tror det er så viktig at man faktisk kan anerkjenne hva vi ikke vet. Jeg var selv skeptisk til vaksinen, men det som gjorde meg skeptisk var at nesten alle fikk det til å høres ut som at dette ikke innebar noen form for risiko. Når jeg først fikk vite at de som argumenterte for vaksinen kunne innrømme at de aller helst skulle ønske de hadde sluppet å ta valget, så fikk det meg til å innse at det er en kjip situasjon - men man må bare ta det valget som virker mest logisk. Her må jeg understreke at det var nettopp introduksjonen av denne nyansen som fikk meg til å innse at jeg måtte ta et valg.

Sitat av NodSquad Vis innlegg
Det blir for vanskelig å prøve å forstå hverandre bedre når den ene siden er så uendelig overlegen med sine argumenter.
Vis hele sitatet...
Overlegenheten gjelder begge sider, det er nettopp derfor jeg opprettet denne tråden.
Sist endret av stepry; 18. desember 2021 kl. 14:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.