View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men eit vesentleg poeng her er maktposisjoner.

Om Trond Giske har seg med tilfeldige sekstenåringer er det relativt sett uproblematisk. Sekstenåringer er over den seksuelle lavalderen. Det er lov å ha sex.

Om Trond Giske derimot utnytter posisjonen sin, i partiapparatet, er det ei heilt anna sak. Det er problematisk, fordi Giske i den situasjonen har ein maktposisjon.
Vis hele sitatet...

Ja og som jeg skrev, å rekruttere sexpartnere fra sine ungdomspartier er ikke greit. Noe som også er slått fast ved dom i en annen sak der en AP ordfører ble dømt etter sex og bilder av en AUF'er.

Jeg trakk frem to isolerte hendelser som ikke var innenfor den kategorien, men som likevel ble brukt til å helle drivstoff på bålet når Giske saken stod på som verst.

Den ene saken spør Giske en AUF'er pr sms om hvor det er etterpåfest. Ikke et klokt valg det heller, men definitivt ikke en #metoo sak. Og et eksempel på hvordan media måker på med kull når en sak først sprekker slik at saken får enormt moment.

Den andre saken jeg nevnte så er jo ikke Giske en overordnet per se, da kvinnen på 23 som ikke likte å kysse med Giske var ansatt i UD. Også her ble det brukt veldig mye spalteplass på saken, og også her ble saken dratt frem for å unngå at Giske-saken mistet moment. Selv denne saken nytter jo ikke å forsvare fordi det kun vil virke mot sin hensikt. Overtrampet media gjør akkurat i disse sakene er det eneste overtrampet å snakke om for disse to sakene isolert sett. Men for folk flest så blir det "kun nok et bevis på at Giske er en sleip jævel som bør stå i gapestokk".

Mitt svar var jo til han som skrev at han likte å se maktpersoner blø offentlig. Og jeg brukte disse to eksemplene for å vise at selv om noen saker får spalteplass og mediedekning så er det likevel ikke enkelt for en maktperson eller kjent person å forsvare seg selv - selv ikke i disse to sakene som egentlig kan forsvares ihht det som var saken. Ungdomspolitikere og skjev makt.