View Single Post
Kanskje mer et uttrykk for frustrasjon om ts har blitt nektet tilskudd av testosteron hos legen enn at han mener alle leger er kvakksalvere?

Ts jeg er ingen lege men jeg har som deg lest at kortisol-nivået i kroppen kan øke pga stress, angst og generelle psykiske problemer. Men har ingen ide om hvorfor det er slik, dette bør du nok ta med legen din el få henvisning til noen som jobber spesifikt med hormoner. Såvidt jeg erindrer så vil økt kortisol kunne trigge fettlagring i kroppen. Om fettalgring eller forbrenning kun er regulert av metabolismen vet jeg ikke. Om det skulle vært tilfelle så ville ville vel økt kortisol-nivå senket metabolismen, altså redusert emneomsetning i kroppen. Vi kan forsøke å huske og kanskje pusle sammen bitene helt feil, så jeg tenker du må ta dette med fagfolk uansett. Btw, tror ikke man kan føle på seg om kortisol-nivået er høyt, normalt eller lavt. Tror det må måles på lab i en blodprøve. At stress og angst kan gi høyere verdier av kortisol betyr jo ikke at det er slik for deg. Sliter med å bli kvitt magefettet sier du, åssen er det med trening og kosthold? "uansett hva du gjør" skriver du, om du gjør noe feil så vil det jo ikke hjelpe på lavere fettprosent.

Kjente ei fitnessjente som er ernæringsfysiolog og hun pleide å si at alle kan redusere fettprosenten, men få er villige til å spise skikkelig nok over tid til at de når måltallene. Heller enn å ha et planlagt og sunt kosthold mente hun folk kaster i seg hastemat når sulten melder seg og det er årsaken til at folk sliter med fettprosent, magefett osv. Ifølge henne var det så enkelt som å sette opp en måltidsplan som sikret nedgang, også følge den. Niks utenom mat, null snacks eller godteri annet en på dager som er planlagt. Og da godteri og snacks kun i små mengder.

Selv vil jeg ikke være så kategorisk som hun var for jeg er rund på midten selv og har "pappa-kroppen", og er dvask og lat. Men når du nå skal endre deg så start med å få kontroll på det du kan kontrollere. Heller enn å bruke tid på å kjenne på kortisol-nivå så kan du jo bare få målt det? Er det noe feil så snakk med legen om det. Er det korrekt, vel da må du kanskje igang med å planlegge måltider og lage et oppsett som virker uke etter uke og måned etter måned til du når den fasongen du ønsker?
Sist endret av _abc_; 23. juli 2020 kl. 18:11.