View Single Post
Sitat av Alge Vis innlegg
Ok ok mye muligt. Men du som da åpenbart har peiling, hva går denne behandlingen utpå annet en bra mat og hvile? Og hvorfor fikk ikke min kompis den eventuelle behandlingen du snakker om tro?
Vis hele sitatet...
Det jeg vet, er at ved schizofreni så gjør medisinene at dopaminnivået i hjernen senkes. Psykoser ved schizofreni kommer av at det er alt for mye dopamin i den frontale pannelappen. Om dette gjelder andre psykoser, vet jeg ikke, men jeg antar det. Det gjelder iallfall amfetamin- og kokainpsykoser. Disse stoffene øker nivået med bl.a. dopamin og noradrenalin i hjernen.

Hvordan har man funnet ut dette? Det er to måter: Den ene er at man har sett, at schizofrene blir bedre (merk bedre og ikke helt bra) av dopaminsenkende stoffer. Men blir de overdosert, så får de symptomer som ligner på parkinson.
Så har du parkinson, som er en autoimmun sykdom (kroppens immunforsvar angriper eget vev). Der har de hjernesentrene med navn Substancia nigra (ett på hver side av hjernen, ikke langt ifra øret). Her i Substancia nigra, blir det skilt ut dopamin, som styrer her motorikken. Standardmedisinen mot parkinson, har i alle år det har vært medisin som er forløperstoffet til dopamin (blir omdannet til dopamin i kroppen). Et eksempel er Cabaser. Hvis de med parkinson overdoserer med slike medisiner, så får dem psykoser som schizofrene.

Dette er nevnt i en forelesning fra Universitetet i Stanford om "Human Behavioral Biology". Det er i forelesning nr. 24 schizofreni blir tatt opp 23 minutter ute i leksjonen. Det jeg har beskrevet her om hjernekjemien kommer 59 minutter ut i leksjonen. Men jeg anbefaler å se hele leksjonen. Men schizofreni er mye mere enn psykoser, det er feil i tankemønstre og mye annet. Dette blir tatt opp i leksjonen.

Faktisk snakket jeg med en schizofren kar den 9/9 (han har vært det i mange år), og en ser en stor grad av usikkerhet, han skifter også samtaleemner ofte og gjerne "upassende". Altså når en f.eks. prater om flymaskiner, så kan han plutselig begynne å prate på en plante eller noe helt annet. Jeg synes det er litt vont å se, at en så snill og gløgg kar skal slite med dette der...