View Single Post
Sitat av DoubleD Vis innlegg
Og der kom kameraten fra Rødt inn i rommet.

Her syns jeg du spekulerer grovt. Og om det er noe vits i å foreta testen? Hva med å la individet svare på det selv.

For min egen del handler det om noe som du ikke toucher innom i det hele tatt, uten at jeg vil gå nærmere inn på det her.
Vis hele sitatet...
Hva i herrens navn har Rødt med dette å gjøre?? Slutt å tillegg meg politiske holdninger jeg ikke har!

Du påsto Norge er et nisseland fordi de ikke vil legge til rette for innenlands gentesting. Jeg forklarte hvorfor slike tester er meningsløse - og bare av den grunn bør du skjønne at Norge kanskje ikke er så nissete. Den medisinske delen jeg snakker om er overhodet ikke «spekulasjoner», det er fakta. Det er meningsløse tester. Problemene rundt datasikkerhet og misbruk av data er også høyst reelle. Overbehandling av pasienter er heller ikke spekulasjoner. Det vil skje. Det nærmeste jeg kommer spekulasjoner er muligheten for underbehandling, men det er ikke tatt ut av luften det heller.

Du har selvsagt all rett til å mene at det bør være mulig å gjøre slike tester i Norge - jeg mener altså ikke det, uten at jeg vil stå på barrikadene å protestere om det skulle skje. Jeg kunne ikke brydd meg mindre hvilke tjenester du bestiller fra utlandet, men når et slikt tema kommer opp og samtlige stemmer i at det er «nissete», så synes jeg det er greit å skape litt balanse. Slike tester høres veldig ufarlige ut, helt til du sitter med noen svar som gjør deg redd. Det synes jeg folk skal ha kunnskap nok til å tenke igjennom. Hvorfor betale for en meningsløs test?

Det er enda flere aspekter ved slike tester som gjør dem til en dårlig idé. Foruten fare for misbruk som nevnt av Deezire, så er det slik at om du tester deg selv så tester du også slekta di i stor grad - noe som kan skape kinkige situasjoner. Jada, folk må velge også det selv, men det må være informerte valg.

Jeg aner ikke hva du skal bruke testen til, og det bryr meg ikke - men når du raser over at du ikke får gjort gentester med helseopplysninger, så må du forvente å få svar på det temaet. Ingen her er tankelesere ... tror jeg. Og for all del, folk må gjerne få grave i egne helseopplysninger (sånn rent bortsett fra at det man får knapt kan kalles helseopplysninger), men at Norge skal bruke folks skattepenger for tilrettelegge for slikt her, og gjennom det legitimere en meningsløs, ressurssløsende, etisk tvilsom praksis - det er alt annet enn nissete.