View Single Post
Sitat av Pionersoppen Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hei igjen, jeg har sett over en gang til, og kommet til at 1,4, 12, 16, 19 potensielt er litt tvilsomme. Jeg ville ha kastet disse for sikkerhets skyld.

Hvis du har blandet soppene og tøket de nå, så skal du vite at imo så er det stor sjangs for at disse er flein. Men hvis det ikke er det, så er bildene for dårlige til å kunne si hva de er. Jeg kan si at det er ingen som er flatklokkehatt, som er veldig farlig. Men det får bli opp til deg hva du gjør med soppen.

Beklager at jeg var litt slapp i den første vurderingen, eller, for "snill".

Kanskje noen andre har meninger om dette.

Sitat av Kranbilen Vis innlegg
Skjønner. Det ble litt klums med bildene både angående lys og hvordan dem ble spredt ut. Jeg kastet alt for denne gang og gjør et bedre forsøk senere.
Jeg har aldri plukket før så jeg antok selvfølgelig at alt ikke var flein, men som total nybegynner så tenkte jeg det var en lærdom og også få bekreftet hva som ikke var flein.

Jeg har lest gjennom den boken nå og føler meg betydelig bedre forberedt til neste tur.
Setter pris på hjelpen!
Vis hele sitatet...
Det er bra! Kunnskap og trening vil gjøre susen! Når du finner flein så vil det nok ikke være tvil, og det blir lettere for hver gang. Du kan plukke noen forvekslingsarter i en egen boks/pose og se nøye på de hjemme. Det kan være greit å lære seg kjennetegn på disse også. For eksempel har (noen) flekkskivesopper synlige fibre i stilken, ser ut som striper. Det har ikke flein. De kan likne ganske mye noen ganger.
Sist endret av Ohjesusgod; 28. september 2023 kl. 10:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.