View Single Post
Sitat av Jonta Vis innlegg
Ser man på EXIF til bildet av trærne (det mørke) ser man at det er helt fint eksponert (1/80, f/4.5, ISO 400)

Bildet av jenta på veien er tatt med lukkerprioritet (S på kameraet ditt). Tipper du hadde ISO til 1600 allerede, og da måtte den gå ned til f/32 fordi 1/50 s var stilt inn (for tregt for skarpe bilder med 42 mm på 1.5x crop (63 mm ekvivalent. Tommelfingerregel er minst 1 over brennvidde)

Tja, sliten sensor forklarer vel at jentebildet ser gammelt ut, men det jeg undres over er at eksponeringen på det svarte bildet ser helt OK ut. Tror vi må konkludere med at sensor er gåen, men spør på fotosjappe.

Priser for ny sensor, spesielt på eldre kamera, vil jeg ikke gå god for. Jeg har hørt 1000 kroner for ny lukker, og det skulle ikke forundre meg om det er mer for ny sensor.

Jeg vet hvor vant man kan bli med et kamera, særlig når man har hatt det i såpass lang tid, og jeg kjøpte bare motvillig 600D etter å ha brukt 400D en stund.

Hva D40-ekvivalenten til Nikon er for tiden er jeg usikker på. D3100 eller D5100 kanskje.
Vis hele sitatet...
skummelt mye kunnskap