View Single Post
Trådstarter
139
Sitat av etse Vis innlegg
Veldig mange utviklere i dag, spesielt i kategorien "Indieselskap som bruker unity", er ikke det jeg vil kalle "Computer scientist" - de er ofte mer noe jeg vil kalle "spilldesignere som ikke er redd for å lære seg å skrive kode". Man må skrive noe kode - men du kan komme langt med veldig enkle kodesnutter i unity.
Prisene til unity er jo veldig greie - om du ikke tjener over ca 800K det gratis. Og når du må over på Pro og enterprise lisensene at det faktisk begynner å koste litt. Men da tjener du allerede såpass godt at det å betale 15.000,- NOK i lisens per utvikler per år, ikke faktisk er så ille.

Husk at du ikke trenger å betale for disse lisensene før du faktisk får inn penger, enten via funding eller salg. Og selv da er det faktisk veldig få norske selskap som får inn nok til å ikke klare seg meg en plus-lisens.

Jeg har ingen tro på at det er lisenskostnadene som er problemet for norske indie-selskap. Problemet ligger mer i at man må faktisk ha ansatte som lager dette spillet - og disse ansatte må minimum ha en lønn som er høy nok til å kunne leve av i Norge over tid. Ikke en lisens til f.eks. unity du kun trenger å betale når du begynner å klare å få inn litt penger.

Om du gir hver utvikler i selskapet 300.000 i lønn (som er en UTROLIG DÅRLIG norsk lønn), så kan du fint anta at hver ansatt koster selskapet minimum 500.000 når du tar med pensjon, forsikringer, arbeidsgiveravgift o.s.v.). Om du da i tillegg må betale 1 pro-lisens per utvikler tilsvarer det under 3% økning i utgifter. Så fort selskapet faktisk klarer å tjene litt penger må man nok betale høyere lønn til de ansatte enn kun 300k, og da blir jo lisenskonstandene til unity neglisjerbare. Det er ikke en gang sikkert du trenger 1 lisens per ansatt - fordi noen kanskje jobber med arbeidsoppgaver som ikke krever unity.
Vis hele sitatet...
Kjøper den at det går økonomisk med Unity i Norge,antakeligvis.

Det holder ikke å ha lyst å skrive kode hvis det kommer til algoritmer. Algoritmisk programmering er ganske krevende.
Det mest klassiske problemet som får frem dette er f.eks
å koble sammen taxi med pasasjerer. Vanlig algoritmisk kompetanse er ikke bra nok pga en ender da opp med schedulings algoritmer. Istedenfor må en drive med clusterings algoritmer, f.eks k-means og f.eks finne korteste vei mellom clustre og så finne korteste vei innen i clustre. I graf teori så går en til graf-klasser og opperer med super noder. Med mindre en klarer å kombinerer ting som clustering, regresjon og ting fra statistikk fremfor å bare ta i bruk vanlige algoritmer, så er man ikke rett person til å implementere en algoritme. Ofte så er algoritmene koblet opp mot GPU eller at en tar i bruk en paralleell algoritme en ikke har hørt om.

Er mange som sagt mange som har lyst å skrive kode, men kravene til å skrive en god algoritme blir bare verre for vært år som går. Det er bedre å etterlate slikt til dem som lager game engines, og da er det lurt å være i nærheten av dem som lager slikt
Sist endret av itori123; 12. mai 2021 kl. 15:40.