View Single Post
Fuckdet
Trådstarter
145
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Du tror du hater mennesker? Jeg tar dette opp fordi jeg har en ganske så annerledes mening av hva en misantrop er enn den du finner på wikipedia.

Misantropi er hat eller mistro overfor menneskeheten, eller en tendens til å mislike og mistro andre mennesker.

Det eneste jeg kan tenke på når jeg leser, hører eller ser mennesker som sier de hater mennesker er en selvhevdelse av at de er noe mer, forstår eller ser mer enn andre av samme art... Altså ANDRE mennesker.. Jeg kan selvfølgelig ikke endre en definisjon av et ord, men jeg vil gjøre et forsøk likevel....

Det er ikke en misantrop, det er en hater. Og ikke minst, nok en grunn til at det ordet trenger en bedre definisjon. Fra en selverklært misantrop:

Jeg hater ikke andre, jeg vemmes av hva jeg er, jeg vemmes av å befinne meg i min egen kropp, jeg vemmes av å kjenne på de forskjellige følelsene jeg opplever under forskjellige forhold og opplevelser. Jeg vemmes av å observere hvordan kroppen, følelsene, logikken og samspillet mellom de til enhver tid prøver å manipulere omgivelsene og opplevelsene mine til å passe inn i sitt darwinistiske bildet. Jeg vemmes av at motgang, som er helt naturlig og en del av livet, føles altoppslukende, jeg vemmes av at jeg kjenner blodet bruse når jeg ser urettferdighet, jeg vemmes av forelske og kjærlighet når det kun er en paringsdans.



Ingenting vil klare seg, sola vil slukke, uten tvil, liv på denne planeten vil opphøre, hva så? Hva er det du mener er så viktig med liv? Lidelse?




Det har ingenting å si, verken om planeten er intakt eller hvor feilen ligger, hva får deg til å tror at vi er noe mer enn en gjødselbille?



Hvorfor må vi reddes? Skal du redde kreft cellene som har okkupert hjernebarken din? Det er ikke alle organismer som burde reddes, alt liv er meningsløst i det store bildet. Hvorfor er menneskeheten noe å henge seg opp i? Og igjen, selv om mennesket ble bedre så slukker sola.



Vel, det hele startet nok med at mange sultet, og uansett hvor søt hunden din er når du kommer hjem kan det hende du hadde blitt overrasket over hva du kunne funnet på om du var nøden. Og selv om vi har gjort enkelte arter til husdyr så er det selvfølgelig ingen forskjell, teoretisk sett, på å drepe og spise en hund enn det er å drepe og spise en elg. Det er nok ingen i kina som tar med sin 8 år gamle hund for å feire festivalen med å drepe, grille med rosmarin og pepper, sin egen hund.



Gode mennesker ja, den er fin, hva tror du er grunnen til at noen mennesker er sånn? Heh, altruisme, i ordet betydning er en vits, de som gjør noe for andre er for egen nattesøvn, for all del, ikke misforstå, det er definisjonen av gode mennesker, men ikke tro, for et eneste sekund, at det fins en uselvisk handling, for det er en løgn. Igjen dukker det opp et ord som virkelig burde hatt en annen definisjon enn wikiversjonen: Altruisme er en etisk doktrine og filosofi som hevder at det er riktig å handle på en slik måte at det tjener en annen eller samfunnet som helhet. Altruismens motpol er egoisme, som hevder at det er riktig å handle på en slik måte at det tjener den som handler.

Neineinei, det finnes ingen motpol til egoisme hva menneske angår, alle våre handlinger er basert på egoisme. Altruisme burde vært beskrevet slik: Altruisme: Når en egoistisk handling tilfeldigvis gagner andre.




Du snakker som om noe har et mål, hva vet du om hva som er naturlig for verden, så alt dør, noe dreper. Ville det vært ødeleggende for deg og ditt ego at vi, mennesker er det siste leddet i en planets liv? Død er så naturlig som det kan bli.



Vi er en del av naturen, kanskje vår natur er annerledes enn mange andre arter, men vi er på ingen måte avkoblet fra den. Har du sett naturprogram i det hele tatt? Hvordan tror du naturen fungerer? Tror du andre arter hadde levd uten lidelse om ikke menneske var tilstede? Ta planter, et veletablert tre vil, uten å nøle, strekke røttene sine bort til sine egne avkom for å hente næring. Drepe sitt eget barn om det kan gi seg selv 1 dag med næring. Null stress.




Hva er godt? Hvordan definerer man godt? Jo ut fra følelse, hva vi føler er helt uten betydning, utenfor oss selv. Og igjen ikke misforstå, jeg syns mennesker skal forholde seg til det eneste vi har, en menneskelig forståelse. Å tro at vi kan se utover oss selv er en løgn og i beste fall en illusjon.



Takk og lov for det.



sant nok, sjel er et tulleord, grunnprinsipper er sikkert reelt nok, men sjel er tull, alle handlinger vil være med på å definere deg som person og således kunne endre din personlighet, men at det spiller noen rolle for noe andre enn deg selv er hinsides fornuft. Å finne ut hvem og hva man er kan være viktig for ethvert individ dog.



Det er også sant nok, det er unaturlig å tro at siden alt dør, at ikke vi selv skal måtte møte å leve med døden og lidelse rundt oss til enhver tid. Forskjellen på meg, en misantrop, og en buddhist er at, om vi fra i dag setter en stopper for all mental lidelse og hat, vil endre noe som helst utover vår egen selvfølelse. Jeg lover på mine barns grav, sola slukker uansett.





Hvordan kan vi være ute å kjøre når det ikke fins noe mål eller retning å følge, helt seriøst, livet har kun den verdi du legger i den, det er ingen overordnet mening med den, det er ingen ideal, ingen moral, ingen rett vei utenom den du har skapt i ditt eget hodet.




Søtt, jeg husker den fasen der. Og det ironiske er, jeg kan kjenne meg alt for godt igjen i det du skriver... Jeg skulle heller ikke ha barn, verden er overbefolket, mat er en mangelvare og snart må vi sende søknad til nestlè om vi skal ha vann.

Enda mer ironisk, de fleste i familien min er sjeleglad(hehe) og humrer over at jeg har "endret syn" og nå er far til 2 fortapte barn uten fremtid.. De tenker at endelig så jeg det de så, endelig forsto jeg, endelig kom jeg dit de var... ÅÅååå hvor feil de tar, jeg fikk ikke barn fordi jeg endelig så lyset og fikk troen på menneskeheten, nei tvert imot, jeg fikk barn fordi jeg mener det ikke spiller noen rolle, i det store bildet, jeg har akseptert meg selv, min art, min rolle. Jeg er et menneske, jeg er et virus, jeg er død, jeg er lidelse.
Vis hele sitatet...

''Jeg tror jeg hater menneskeheten''. Det er veldig satt på spissen, det var det som var poenget også. Hadde jeg derimot følt et trangt hat hos alle mennesker så hadde det vell stått i overskriften. Selv om du har et ulikt syn på å etterlate deg barn, så betyr det langt i fra at det er blir eller er slik hos meg. En av de nevnte grunnene hos meg er bare en liten del av kaka.


Moralen er knyttet til sosiale relasjoner. Handlinger som styrker flokkens bånd blir sett på som positive eller ''gode'' mens handlinger derimot, som undergraver båndene eller svekker dem blir oppfattet som dårlige eller ''onde''. Slik er det for mennesker også. Hva vi definerer som godt og vondt varierer ulike steder i verden, religion er en faktor, samt det varierer gjennom tidene . Desto mer kunnskap vi lærer om naturen desto vanskeligere blir det å finne noe som skiller oss mennesker fra andre skapninger.

Bikkja mi har like høy verdi på lik linje som andre sin unge. For meg så har ikke vi mennesker noe høyere verdi enn de, hvorfor er vi så spesielle at vi skal ha det? Hvor er dyrenes røst når det trengs? Bikkja mi har like mye rett til å leve på lik linje som meg selv, og skulle det være en nød hadde jeg aldri forsynt meg av min egen pelsvenn.

Dyrevern blir i motsetning til enn for bare 15 år siden tatt på alvor av politiet, politiske parter og næringslivet. Alikevel er det et stort sprik i utsagnet siden det foregår unødvendig lidelse, vold og en uverdig død. Dersom vi minsker kjøttforbruket, får vi en vinn-vinn setting. Dyrene vil lide mindre og det er godt for oss å spise mindre kjøtt og desto bedre for klimaet.

Er dette en god dyrevelferd? Mye av norsk storfe står fortsatt på trange båser og binger (8-9) måneder i året. Kalvene blir tatt i fra moren rett etter fødsel og okser som skal slaktes står inne hele livet. Kyllinger som er preget av en hurtig vekst, trøbbel med kroppen og lite aktivitet. Fire uker gamle knøtt sendes til slakter.

Brutal industriell kjøttproduksjon kan vi selvfølgelig ikke holde oss med. En annen side er dersom dyret har blitt behandlet med respekt, fått en verdi død og ellers har hatt en godt liv så er det opptil hver enkelt å ta dette valget.

Vitenskap har gitt både motstand og støtte til tanken om at dyr bør taes hensyn til:motstand med sin kjølige distanse, og støtte ved at flere og flere studier peker på at dyr er mer komplekse og likere mennesker enn de hadde en formening til. Men vi må stadig stryke ting fra listen over hva som skiller dyr mennesker fra dyr: Ravner kan planlegge, hester kan lese menneskers ansiktsuttrykk, elefanter sørger, delfiner doper seg for gøy og gorillaer kan lære å kommunisere med oss med tegnespråk.