View Single Post
Du har sikkert hørt om "nekt!, nekt!, nekt!" taknikken når du er i kontakt med politiet. Dette er en guide for å overleve politi avhør/aka aldri snakk til politi.

Disclaimer: Jeg er ingen advokat, dette er informasjon som er hentet ifra jusinfo.no og tips ifra Canadisk advokat men det er fortsatt relevant. Det er uansett anbefalt å snakke med en advokat.



Først litt informasjon om straffeloven:

Først så må jeg nevne at Politiet/Påtalemyndigheten har bevisbyrde. Det betyr at det er Politiet/Påtalemyndigheten som er ansvarlig for å BEVISE at du har gjort noe straffbart.
EMK art. 6 nr. 2 og SP art. 14 nr. 2 slår fast at enhver som er siktet for en straffbar handling skal anses uskyldig inntil skyld er bevist etter loven.



Politiavhør:

Etter straffeprosessloven § 230 tredje ledd kan Politiet innkalle mistenkte og vitner til politistasjonen for å høre om de er villige til å forklare seg. Men mistenkte er IKKE pliktig til å forklare seg for politiet! Du har rett til å forholde deg taus (EMK art. 6 er det innfortolket et forbud mot selvinkrimmering - altså at man på ethvert trinn i en straffesak skal slippe å måtte bidra til egen domfellelse gjennom å avgi forklaring)

Det er også viktig å nevne at du er pliktig til å oppgi navn, adresse og fødselsdato for poltiet når de ber om det. Men du er ikke pliktig til å oppgi noe mer.

Mistenkte har også rett til å bli kjent med hva saken dreier seg om (Straffeloven § 232 og blant annet påtaleinstruksen §§ 8-1 til 8-4)



Når det kommer til selve politavhøret så er det sterkt anbefalt og snakke med advokat uansett årsak. Det er Staten som betaler for advokatens salær etter faste satser. I noen saker er det helt gratis, mens i andre saker er det en liten egenandel. I noen saker får du fri rettshjelp uansett hvor mye du har i inntekt og formue, mens i andre saker er det bare de med lav inntekt og formue som får fri rettshjelp. Reglene er ganske kompliserte.
(kilde: 1, 2 )


Scenario: Du er i poltiavhør og lurer på hva du skal si?

Jeg må påpeke igjen at du er IKKE pliktig til å forklare deg! Det anbefales at du forholder deg taus medegang du går inn døra. Du er likevel pliktig til å oppgi navn, adresse og fødselsdato men ikke noe mer.

Å forholde seg taus kan være vanskeligere enn du tror, Politiet er veldig god til å få deg til å snakke tilogmed når du ikke vil! Det finnes ingen uskyldige spørsmål i avhøret.
Når de spør deg om hvordan det går på jobben, været eller andre ting så er det ikke fordi politiet liker deg eller interessert i å snakke med deg. Disse spørsmålene blir stillt for å få deg til å snakke og til å fortsette å snakke tilogmed når du ikke vil. Dette er også informasjon som kan bli brukt imot deg senere. Alt du sier i politiavhør kan bli brukt imot deg!

Politiet er ikke din venn og det er ikke sikkert at de tror på historien din.
Uskyldige personer i politiavhør sier "Jeg har ikke gjort det"
Skyldige personer i politiavhør sier: "Jeg har ikke gjort det"


Dette er ett eksempel på en taknikk som kan funke veldig effektivt til å få avhøret avsluttet fort, la oss si at avhøret går sånn her.

Politi sier: "Hei, hvordan går det?"

Mistenkte sier: "Advokaten min har anbefalt meg å ikke svare på noen spørsmål"

Politi sier: "Jeg bare spør hvordan går det? har jeg ikke lov til det?"

Mistenkte sier: "Advokaten min har anbefalt meg å ikke svare på noen spørsmål"

Politi sier: "Trenger du noe? skal jeg hente brus eller noe til deg?"

Mistenkte sier: "Advokaten min har anbefalt meg å ikke svare på noen spørsmål"




Jeg anbefaler deg også til å bruke litt tid for å lese på jusinfo.no det er mye god relevant informasjon der. jeg abefaler også å se på denne vidoen av en advokat ifra Canada
(How to Survive A Police Interrogation - A laywer Explains) https://www.youtube.com/watch?v=60EgjgKlgXM



Kilder: Jusinfo.no, advokat.no, (How to Survive A Police Interrogation - A laywer Explains) ref: https://www.youtube.com/watch?v=60EgjgKlgXM
Sist endret av TheAdministrato; 1. april 2021 kl. 04:36.