View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg er uenig. Det er mange måter å øke effekten fra panelene på. Har sett bobiler som kan løfte solcellepanelene slik at de ikke ligger horisontalt altså flatt med får bedre vinkel mot solen. Hengslet på en side feks så kan panelene vippes opp til feks 45 graders vinkel. Boom mer direkte sol og mer strøm på batteribanken.

Hovedgrunnen til at ikke "alle bobiler" selges med solceller og li ion batteripakke er utelukkende på grunn av kostnaden. Per idag, med dagens priser på li ion og paneler så er solceller ikke for hvermansen, til det er prisen for høy rett og slett. Er man entusiast, eller ønsker å ha strøm også ved lengre perioder utenom campingplasser så er solceller helt fint. Avhengig av bruken og behovet så vil jo kostnadene variere. Er det feks kun et kjøleskap som trekker strøm så vil man komme fint unna billige campingbatterier, evt. gel batterier og rimelige paneler. Det er når ting skaleres opp det begynner å bli kostbart.

Men også for de som ønsker ren eldrift i bobilen, altså ikke fremdrift men lys, varme, kjøleskap, fryser, komfyr pluss evt. stekeovn er det måter å spare penger for de kreative. Feks kjøpe brukte Nissan Leaf batterier og bygge nødvendig kapasitet med li ion. Leaf batteriene er jo også fine til DIY prosjekter da en enkelt kan lage busbar og ikke trenger punktlodding eller punktsveising.

Ang tilgang på 220v så er jo også det et spørsmål om hvordan en bobil brukes. En campingvogn er for mange (ikke alle men mange) en stasjonær greie som står på en fast plass med spikerfortelt og en diger platting/terrasse på en bestemt campingplass. Men en bobil, det er gjerne noe folk bruker for økt mobilitet, overnatting utenfor etablerte campingplasser, osv. Ja noen bor faktisk i bobilen, selv det nok er en øvelse for spesielt interesserte. Ts vet nok mer om hvordan han bruker bobilen slik at om han ikke alltid er på campingplasser med tilgang på strøm så kan det være greit å sørge for at han har kapasitet nok til å klare det.

Jeg skjønner at ts ikke trenger induksjon, men det var mest for å eksemplifisere hvor effektivt solceller kan være også på bobiler. Men det kommer jo med en kostnad, samtidig så er det også mulig å helt kutte ut bruk av gass for de som ønsker det. Enten det nå er sikkerhet eller ønske om grønnest mulig camping eller bare synes det er spennende å gå igang med solceller og kanskje se hvor langt man kan ta det.




Personlig ville jeg aldri valgt aggregat for å drive et kjøleskap. Aggregatene bråker som et helvete. Og spyr ut avgasser.

Om ts kjører lades jo batteribanken fra dynamo. Står han stille utenom campingplass vil solcellene fikse behovet, evt. om det blir mye regn får han kjøre seg en tur slik at dynamoen lader.

Han kan jo uansett slenge på et ekstra panel det koster lite og gir ekstra trygghet.



Veldig bra poeng. Om ting ikke blir optimalt, øk antallet paneler. Blir det fortsatt svake greier, så kan panelene hengsles slik at de får bedre vinkel.
Vis hele sitatet...
Helt greit att vi er uenige men har du noe erfaring med solceller? Jeg har brukt det i ca 10år og ja det kan ha en viss effekt med riktig oppsetning med jeg mener fortsatt at det er lite vits på en bobil. Men det vil selvfølgelig være greit og ha i tillegg til en oppgradert dynamo og aggregat. Jeg reiser rundt i hele Norge og hilder meg unna campingplasser og der det er mye folk, da havner man ofte inne i skogen der det er mye skygge. På høyfjell så er det jo mye mer tilgang på som men ofte mer tåke og dårligere vær. Jeg har på mitt oppsett nå ett 130ah batteri og oppgradert dynamo på 80A og en 230v lader som er på 60A slik at hvis jeg har tilgang på strøm kobler jeg meg opp. hvis ikke bruker jeg aggregatet. Jeg har kjøleskap og fryseboks, lader opp kamera telefon og en pc, og driver alt av lys jeg har. Men når jeg er på tur så kjører jeg så si vær dag og har tilnå ikke måtte bruke aggregat.

For og vite om ts har bruk for solcelle eller ikke trenger vi egentlig vite mer om hvordan turer han er mest på og hvordan bil han bruker.