View Single Post
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
I Norden så har solceller på bobil "liten" effekt. joda det er greit og ha og slikt, men hadde det vært så supert så hadde alle bobiler blitt solgt med det. og jeg er enig i att solceller og li ion er en bra kombo hvis du ønsker og bruke en induksjonskomfyr men TS skriver om ett dagsbehov på 1080wh og da er tydligvis ikke induksjonskomfyr en ting han her tenkt på. Og noe ikke mange tenker på er at en vanlig bobil stort sett er koble til 240v når de står. "Alle" campingplasser har det lagt klart.
Jeg ville heller lagt penger i en kraftigere dynamo og mer AH blybatterier. til matlaging liker jeg best gass/ bensin uansett.

Jeg har hatt solceller på mitt oppsett og testa det i mange år, jeg har godt over til og lade fra bil og generator. Det gir meg også alle fordelene med og ha 4000w tilgjengelig alltid mot at det bråker litt. Det er noe jeg har hatt bruk for av og til.
MEN sitter du bare og kuker i bilen og ikke flytter på det så blir det jo ikke mye lading.
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig. Det er mange måter å øke effekten fra panelene på. Har sett bobiler som kan løfte solcellepanelene slik at de ikke ligger horisontalt altså flatt med får bedre vinkel mot solen. Hengslet på en side feks så kan panelene vippes opp til feks 45 graders vinkel. Boom mer direkte sol og mer strøm på batteribanken.

Hovedgrunnen til at ikke "alle bobiler" selges med solceller og li ion batteripakke er utelukkende på grunn av kostnaden. Per idag, med dagens priser på li ion og paneler så er solceller ikke for hvermansen, til det er prisen for høy rett og slett. Er man entusiast, eller ønsker å ha strøm også ved lengre perioder utenom campingplasser så er solceller helt fint. Avhengig av bruken og behovet så vil jo kostnadene variere. Er det feks kun et kjøleskap som trekker strøm så vil man komme fint unna billige campingbatterier, evt. gel batterier og rimelige paneler. Det er når ting skaleres opp det begynner å bli kostbart.

Men også for de som ønsker ren eldrift i bobilen, altså ikke fremdrift men lys, varme, kjøleskap, fryser, komfyr pluss evt. stekeovn er det måter å spare penger for de kreative. Feks kjøpe brukte Nissan Leaf batterier og bygge nødvendig kapasitet med li ion. Leaf batteriene er jo også fine til DIY prosjekter da en enkelt kan lage busbar og ikke trenger punktlodding eller punktsveising.

Ang tilgang på 220v så er jo også det et spørsmål om hvordan en bobil brukes. En campingvogn er for mange (ikke alle men mange) en stasjonær greie som står på en fast plass med spikerfortelt og en diger platting/terrasse på en bestemt campingplass. Men en bobil, det er gjerne noe folk bruker for økt mobilitet, overnatting utenfor etablerte campingplasser, osv. Ja noen bor faktisk i bobilen, selv det nok er en øvelse for spesielt interesserte. Ts vet nok mer om hvordan han bruker bobilen slik at om han ikke alltid er på campingplasser med tilgang på strøm så kan det være greit å sørge for at han har kapasitet nok til å klare det.

Jeg skjønner at ts ikke trenger induksjon, men det var mest for å eksemplifisere hvor effektivt solceller kan være også på bobiler. Men det kommer jo med en kostnad, samtidig så er det også mulig å helt kutte ut bruk av gass for de som ønsker det. Enten det nå er sikkerhet eller ønske om grønnest mulig camping eller bare synes det er spennende å gå igang med solceller og kanskje se hvor langt man kan ta det.

Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Da han han jo aggregatet, ja det bråker og slikt men langsiktig mye bedre. Hva hvis han har solselle og står parkert noen dager når det er dårlig vær? Eller vis det bare er ladning over dynamo så må bilen stå og gå litt. Når man velger og bare hente strøm fra dynamo oppgraderer man vanligvis denne.
Vis hele sitatet...

Personlig ville jeg aldri valgt aggregat for å drive et kjøleskap. Aggregatene bråker som et helvete. Og spyr ut avgasser.

Om ts kjører lades jo batteribanken fra dynamo. Står han stille utenom campingplass vil solcellene fikse behovet, evt. om det blir mye regn får han kjøre seg en tur slik at dynamoen lader.

Han kan jo uansett slenge på et ekstra panel det koster lite og gir ekstra trygghet.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Jeg forutsetter som du er inne på optimal drift, altså at man retter panelet sånn nogenlunde riktig. Hvis man ønsker å pælme et panel på taket og glemme hele greia må man nok gange med 2-3 en gang til.
Vis hele sitatet...
Veldig bra poeng. Om ting ikke blir optimalt, øk antallet paneler. Blir det fortsatt svake greier, så kan panelene hengsles slik at de får bedre vinkel.
Sist endret av _abc_; 9. februar 2021 kl. 00:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.