View Single Post
Før var vi en noenlunde fast gjeng som brukte å feste med div. rusmidler en helg iblant. Vi snakket mye om bruk vs misbruk. Det er jo rent objektivt hvor folk mener lista ligger, eller om det i det hele tatt er en forskjell. For vår del betydde det nok egentlig avhengig vs ikke avhengig.

Som den mest erfarne i gjengen tok jeg ofte ordet. Jeg mente at nummer 1 prioritet når man driver med rus, er å jobbe aktivt for å ha et interessant og meningsfullt liv ved siden av. De fleste som ruser seg vet jo at det er jævlig digg, og da er det viktig å være på en god plass i livet når hverdagen kommer.

Jeg står fortsatt ved dette. Opplevde at livet mer eller mindre raste ila. kort tid. Livet sugde, jeg hadde ingen baller i lufta, var veldig ensom og hadde ingenting pågående i livet. Ingenting ble forventet av meg fra noen, og jeg vandret bare på jorda i ørska, midt i ingenmannsland.

Da var livet mildt sagt fullstendig uinteressant og dødt, og eneste oppturene jeg hadde ble rus. Jeg hadde gode kontakter fra et liv jeg levde tidligere og fikk gratis stæsj. Det var ingenting som hindra meg i å ruse meg, og det ble en rømning fra den kjipe tilværelsen og meg selv.

I dag er jeg på en helt annen plass, og har vært rusfri i over et halvår. Jeg har tatt store grep for å komme en plass i livet, og har satt meg mål som holder livet hektisk, innholdsrikt og interessant. Jeg er kvitt suget, men som de aller fleste naive, håper jeg å en dag være i en livssituasjon hvor jeg kan bruke rusmidler en gang i blant på fest uten å havne «utpå» igjen.

Så, hold kontakt med venner og familie. Ha en hobby. Sett deg mål for fremtiden å jobbe imot. Sørg for å ikke stadig havne på fest med tyngre og tyngre rusmisbrukere, men fest sammen med folk som også har forpliktelser og en innstilling som gjør at de ikke kan havne på kjøret. Det tror jeg er noe av nøkkelen.