View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ser du latterliggjør sjamanistisk lære og naturlige evner videresendt gjennom generasjoner og det får være ditt synspunkt. Jeg hevdet ikke at de var rett å oppsøke for å hindre svulstdannelse eller bruke dem i stedet for å gå til lege så du angriper ut fra et overdrevent sted drevet av følelser.

Jeg syns ikke sjaman durek kvalifiserer til tittelen heller. Det er sånne som han som latterliggjør begrepet og påvirker sånne som deg til det samme. Har vært fem ganger med stammene i peru og ekte sjamanisme handler ikke om motivational speaches eller turing.
Vis hele sitatet...
Det at disse naturlige evner og sjamanistisk lære har blitt videresendt gjennom generasjoner underbygger ikke deres troverdighet. Du benytter en logisk feilslutning i din argumentasjon - appeal to tradition.

Det faktumet at enkelte sjamanistiske tradisjoner er eldgamle er ikke et pluss. Det betyr rett og slett at kunnskapen ikke har blitt korrigert med ferske oppdagelser om verden som vi har idag. For å si det enkelt - en fyr har tura hardt i jungelen, fant oppskriften på hvordan tilværelsen fungerer, overførte lærdommen til sin elev som tok det for god fisk (fordi vedkommende visste like lite om hvordan ting faktisk fungerer som læreren h*ns), og sånn fortsatt det oppigjennom århundrer. Etter kolonisering begynte sjamaner i Sør-og Mellom-Amerika å blande inn kristen mystikk, det sier litt om sannhetsgehalten.

Hvorfor mener du at jeg "angriper ut fra et overdrevent sted drevet av følelser"? For det første angriper jeg ingenting, bare uttaler meg om din påstand om at sjamaner er "folk med dyp viten om natur og medisin". Det er de ikke, ikke i nærheten av hva moderne medisin og biologi har klart å finne ut av. For det andre - hvor har du det fra at jeg er drevet av følelser? Jeg har ingen personlig vendetta mot sjamaner. Du, derimot, velger å tiltro deg til høyst spekulativ sjamanistisk praksis. Sjamaner er mennesker de også, de har ikke et bedre grunnlag til å påstå hva som er sant enn en imam i Iran (som forøvrig også benytter ayahuasca) eller hvem som helst.

Og hvilke sjamaner har mest rett da? De i nordlige Amazonas? De i Mexico? De i Sibir? Alt sammen - kun spekulasjoner med seriøse tryner.

Jeg har heller ikke nevnt ett ord om Durek. Hvorfor tror du at jeg baserer min oppfatning av sjamaner på han? Jeg har hatt et dypdykk i verden av psykedelika de siste 5 årene, har lest mye og "tura" på en del forskjellig, har møtt Gud i diverse former og det som noen vil kalle for ånder og engler. Så sjamanisme er ikke fremmed for meg, men å tro på det blindt er en felle mange faller nedi, og du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å hemme din egen nysgjerrighet og undring.
Sist endret av Stray Wanderer; 13. september 2020 kl. 00:20. Grunn: Skriveleif