View Single Post
Kjøpslovens paragraf 51 krever at kjøperen betaler og henter varen sin som avtalt.

https://www.dinside.no/okonomi/finnn...r-seg/69239160

Sånn jeg ser det er ikke den kommunikasjonen dere har hatt noen avtale på at kjøp og salg er bestemt, men mer en uforpliktende forespørsel om varen er tilgjengelig og om du vil selge til den prisen. Kjøperen oppgir at h*n vil tenke på det, altså tenke litt på om h*n vil kjøpe den eller ikke. Det er ikke blitt sagt "Ok, jeg tar den". Så du vil nok ikke komme noen vei med å ta dette videre, bud i seg selv er ikke forpliktende på Finn med mindre du har skrevet i annonsen at bud er bindende og kanskje ikke da heller.
Hvor langt du gidder å dra det får du finne ut av selv. Det er irriterende, men skjer ganske ofte. Truing om å ta det videre blir som oftest ignorert og å klage det inn til Forbrukerklageutvalget tar både jævlig lang tid 6mnd minst og koster litt såvidt jeg har skjønt, og som sagt har du neppe noen sak her.

Men greit å vite uansett poster jeg utdrag fra kjøpsloven, som regulerer salg mellom privatpersoner:

§57: "Selgeren kan kreve erstatning etter reglene i § 27 for det tap han lider som følge av at (a) kjøperen ikke medvirker ved oppfyllelsen av kjøpet"
§67: "Erstatning for kontraktbrudd fra en parts side skal svare til det tap, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktbruddet."
(Meldinger regnes som "kontrakt")
Sist endret av celtseus; 2. mai 2020 kl. 19:54.