View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så kan ein diskutere kor reelt eit samtykke er i ein slik situasjon; eg hallar mot at det er lite reelt.
Vis hele sitatet...
Her er jeg veldig enig. Det er ikke et særlig reelt samtykke, spesielt siden TS ikke engang er myndig. Men i verste fall er akkurat dette en gråsonesak, så la oss for diskusjonens skyld anta at samtykket ansees som tilstrekkelig reelt blant de som betyr noe.

Da vil også påpeke en ting til: Når du viser bankkortet i kassa på polet, så gjør du det med antakelse om at vedkommende ønsker å verifisere at du er gammel nok til å kjøpe sprit. Det er ikke rimelig å forventet at de plutselig tar bilde av kortet ditt! I verste fall kan de begynne å pirke litt på det for å sjekke at det er ekte, men ingenting mer. Når man uten tillatelse eller forvarsel tar et bilde i en situasjon hvor det ikke er rimelig å forvente det, så har kortets eier helt enkelt blitt lurt. Ugreit. Spesielt når man tar maktforholdet med i ligninga.

Når du viser kortet ditt til en vekter i situasjonen TS beskriver, så antar du antakelig at vedkommende bare vil verifisere at opplysningene du gir er korrekte, ikke at han vil ta bilde av det. Og den forespørselen kan i min bok være helt innafor. Sett at du faktisk blir tatt på fersken, dere begge vet at du har stjålet, og du velger å heller samarbeide og få anmeldelsen klar enn å vente flere timer på politiet? I en slik sammenheng ville selvsagt navnet ditt blitt skrevet ned på anmeldelsen og vekteren hadde insistert på å verifisere den. Han hadde ikke hatt en saklig grunn til å ta bildet av kortet!

Videre: Om vi så går lenger ut i gråsonen og vekteren insisterer på å lagre navnet ditt etter å ha sjekka leg uten særlig god grunn. Da kan han bruke to hjerneceller og huske det. Eller, hvis vi blir enda litt gråere, skrive det ned i notatblokka si.

Hva som er over streken vil variere fra person til person, men hvis man setter seg i de ulike situasjonene her, så merker man straks at det blir mer og mer ubehagelig. Han kunne sånn sett gått enda lengre og fortsatt sluppet unna med det: Han kunne bare tatt hele kortet, sagt det var falskt og ikke gitt det tilbake. Faen skulle en tenåring liksom gjøre med det?

For min del oppfatter jeg dette som en ren maktdemonstrasjon. Det var uprofesjonelt og antakelig ulovlig av flere årsaker slik utbrodert over. Hvis vekteren bare nekter blankt for å ha gjort det, så vil antakelig saken stoppe der. Og om du så skulle få se på at han sletter bildet, så har du ingen grunn til å tro at det gjelder alle kopier av det, så den usikkerheten et bankkort på avveie medfører må TS nesten bare innfinne seg med. Kjipt, men sant.
Sist endret av Myoxocephalus; 9. september 2020 kl. 21:29.