View Single Post
Sitat av Skepty Vis innlegg
De konkluderte med at de apene som fikk antipsykotika hadde redusert mengde grå substans i den venstre parietal-lappen, på samme måte som den forrige studien. Svaret er igjen at dette er svært komplekst og kan forårsakes av mekanismer som indirekte skyldes antipsykotikaen eller er relatert til hvordan den påvirker deg.
Vis hele sitatet...
Du virker å ro deg litt unna med "dette er svært komplekst" og skriver "mekanismer som indirekte skyldes antipsykotikaen eller er relatert til hvordan den påvirker deg."

Vi snakker her om studie med aper...

Hvorfor ikke direkte årsak? (kausalitet)? Mener du forskere har påvirket eller forskjellsbehandlet medisinert gruppe eller kontrollgruppe i nevnte studie?

I seriøs forskning skal kontrollgruppe og medisinert gruppe behandles så likt som overhodet mulig for å eleminere at "andre mekanismer" påvirker gruppene.


For all del, sier på ingen måte bombastisk det er slik og utelukker alt annet. Umiddelbar skråsikkerhet er en forsiktig med innen forskning.


Sitat av Skepty Vis innlegg
Det er med stor sannsynlighet ikke irreversibelt.
Vis hele sitatet...
Dette baserer du på?
Sist jeg leste metastudie om grå substans ifm. Antipsykotika i Medline, antok eller konkluderte en med motsatt husker jeg rett.
Skal være forsiktig til jeg evt. rekker å finne den igjen. Evt. kan du google Pubmed som er gratisversjon for sikker avklaring om du mangler tilgang.


Sitat av Skepty Vis innlegg
Det er en grunn for at konsensus hos legene fremdeles er at det er hensiktsmessig at pasienter får antipsykotika. Slike stråmannsargument kan du la vær å bruke.
Vis hele sitatet...
Eh...Den gjengse lege er ingen forsker.."Vanlige" leger styrer etter retningslinjer fra myndigheter, læreboken fra skolebenken og jevnlige oppdateringer.

Jeg får inntrykk av at et overveldende flertall sverger til at den "dyktige og hyggelige legen" kan alt..
(joda, for hverdagslige ting og operasjoner fungerer norske leger og kirurger bra de.)

Solid forskning f.eks Bidrar til endring i legers lærebøker osv.

Sitat av Skepty Vis innlegg
Det du ikke tar hensyn til er igjen at psykiske lidelser (og lidelser generelt) er komplekse. Diagnosespekteret for psykiske lidelser samt shizofreni er bredt. Det er for eksempel overveiende sannsynlig at de som ikke er like alvorlig påvirket av lidelsen sin ikke får medisiner og at en heller tyr til samtaleterapi. Selvfølgelig vil også de som har mildere plager også lettere kunne bli frisk. Det betyr ikke nødvendigvis at antipsykotika er årsaken for at bedringsprosenten for de som bruker det er dårligere.
Vis hele sitatet...
Joda, enig i at psykiske lidelser er komplekse.
Ordet i seg selv virker dessverre å ha liten tyngde i argumentasjonen når det fremstår brukt som et tomt ord..

Så du tror virkelig i Harrow sin studie at en ikke deler inn og sammenligner kontrollgruppe og medisinert gruppe med tilnærmet like forutsetninger for tilfriskning, bakgrunn etc..?

Det er helt grunnleggende for forskere å luke ut slikt for å unngå å trekke gale konklusjoner.
På samme måte som røyking, kosthold, fysisk aktivitet etc. korrigeres for.
Noe annet ville være elendig og useriøs forskning.


Sitat av Skepty Vis innlegg
Baserer du dette på noe konkret eller bare fant du det på akkurat nå? Det er fremdeles bred konsensus blant mange leger og forskere om at psykiske lidelser kan komme av en kjemisk ubalanse, og spesielt for de som lider av shizofreni står dopaminhypotsen sterkt, det sier også seg selv da antipsykotika sin virkemåte er å inhibere dopaminproduksjon og binding. Miljøfaktorer har alltid vært sett på som en viktig faktor i alle psykiske lidelser. Slik som jeg sa tidligere er det slik at psykiske lidelser er veldig komplekse, på den andre siden om du ser på arvelighetsraten for shizofreni er på under 1% om ingen av foreldrene har det, 7% hvis en av foreldrene har det og 27% om begge har det. Så det har åpenbart en biologisk faktor.
Vis hele sitatet...
Det baserer seg på et helhetslig inntrykk av nyere litteratur.

For de aller fleste "vanlige" psykiske lidelser inngår ingen prøvetaking av biologisk målbar markør ved diagnostisering.
Det styrker ikke akkurat hypotesen...
Er det virkelig SÅ vanskelig å måle dopamin altså....

Du nevner arvelighet.
Det forutsetter en med sikkerhet kan skille mellom om det er overført via psykososiale faktorer eller kun gener.

Sitat av Skepty Vis innlegg
Vil også legge til at jeg ikke er for den utstrakte og i mange tilfeller ukritiske bruker av psykofarma i behandling av pasienter med psykiske lidelser. Men den ensidige måten det framstilles av mange, blant annet her på forumet, får det til å virke som pesten selv, noe som er svært dumt da det kan hindre mennesker som leser det fra å få den hjelpen de trenger for å bli bedre.
Vis hele sitatet...
Det forutsetter antipsykotika er beste behandling ved rett bruk. Om det er sannheten, besitter jeg ingen fasit på..

Vi er i det minste enige ang. ukritisk bruk.