View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Uansett hvor smittsomt og farlig et virus er så vet vi i disse dager hvordan smitte fungerer. Vi skylder ikke på heksene og mørke ånder mens vi fortsetter å sove i samme seng og med rotter krypende rundt. Vi har ikke lopper, for vi vasker oss. Vi trenger ikke å besøke nabobygda for å sjekke om smittefaren er over - hvilket da gjerne betød at man tok smitten med hjem igjen - for vi har telefoner.
Svartedauden kommer aldri til å skje igjen.
Vis hele sitatet...

Nei dette løses ikke med håndvask, sengeskift og ryddig kjøkkenbenk. Vi er vel nesten kommet dit alt det blir å folde sine hender å be til høyere makter? Selv de mest rigide ateister kan risikere å falle i bønn før dette er over.



Sitat av Quakecry Vis innlegg
Tror ikke det er noe særlig å bekymre seg over når det gjelder dette viruset.
Vis hele sitatet...

Det er vel kanskje litt av problemet, at så mange har tenkt akkurat det du tenkte. Og dermed blitt både infisert og har infisert andre? Og det ser jo ikke ut til at alle folk ennå har fått med seg hvor lett viruset faktisk smitter.



Sitat av Dough Vis innlegg
Coronaviruset er en kjent variant fra sars, mers. Influansa og lungebetennelse. Typisk noe som rammer de svake. Folk flest og med helsetilbud dør ikke av dette.

Calm the f down.
Vis hele sitatet...


Ikke sikker på at de er enige med deg i veldig mange land nå. Dødeligheten er enorm i forhold til influensa.



Sitat av BAN Vis innlegg
Tallene fra WHO er ikke noe å få panikk av. Rimelig lav dødelighet og stort sett gamlinger som var syk fra før som er døde. Hadde det ikke vært for at de ikke har noe kur så hadde vi neppe fått høre om det.
Vis hele sitatet...

Ja akkurat det har blitt gjentatt uendelig mange ganger, at Corona bare er farlig for gamlinger. Men stemmer det? Fasiten får vi frem i tid. Men så langt ser det ut til at også langt yngre mennesker dør. Og det kan se ut som skader på indre organer også rammer langt yngre og også friske mennesker i sin beste alder. Frisk 30 åring med relativt fersk lungescan i forkant av pandemien har idag permanente skader på lungene og lungekapasitet som om han har kols. En 18 åring uten kjente helseproblemer er død av corona. Det kan se ut som dødeligheten er rundt 3-4% altså svært mye høyere enn influensa. Dødeligheten er jo kanskje vrien å regne ut nå fordi dataene endrer seg konstant men svært mye værre enn influensa det kan man trygt si. Endelig fasit på dødelighet vet vel kun når vi er kommet gjennom dette?



Sitat av Dough Vis innlegg
Med så mye drama rundt en litt heftig influensa er jeg mer bekymret for hva som skjer når det kommer noe som virkelig har potensiale.
Vis hele sitatet...


Greit nok at fokuset er flyttet men når en ser på land utenfor Norge og omfanget krisen har og antall døde så er det jo forståelig at folk følger med og blir bekymret. Og uansett åssen vi ser det så ER det alvorlig. Mange er døde og flere vil død framover av Corona.



Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette blir faenmeg for dumt. Hvis folk virkelig ønsker å tro at apokalypsens første rytter er på vei og at vi alle skal dø av pest og kolera, så er det heller ingen vits i å forsøke å berolige unødvendig frykt eller imøtegå dårlige argumenter. Det som er verdt å si har blit sagt mange ganger. Jeg legger inn en påminner om denne tråden i kalerendern min, så får jeg heller poste en liten "told ya!" når faren er over og alle overlevde.
Vis hele sitatet...


Jaha? Hm jeg husker for lenge siden, typ sent januar til tidlig i februar d.å. hvor uskyldige vi alle var og hvor rosenrød verden så ut. Nå ser vi at ikke engang en felles dugnad og 14 dager med hjemmesitting klarer folk å gjennomføre fordi mange må dekke opp ethvert behov som melder seg. Blir verden noen gang den samme igjen? Hvor stor blir tragedien i antall døde og varig skadede i global målestokk? Og hva skjer med verdensøkonomien? I vårt lille land, selv med et helt oljefond kan det tvinge seg fram betydlig endringer om dette drar ut i lang tid. Konkursene har allerede økt. Snart får svært mange et bratt inntektsfall og mange sliter allerede tungt økonomisk fordi den verden de kjente opphørte med tvangsstenging. Og alt vi vet er at det vil bli værre. Vi har ikke enorme dødstall her i landet - og jeg håper vi heller ikke kommer dit. Men andre land har. Og når stopper det når det først har tatt helt av og folk dauer i hopetall og så raskt at det ikke engang er plasser til å oppbevare de døde og helsevesenet alt har knelt?
Sist endret av _abc_; 23. mars 2020 kl. 07:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.