View Single Post
Sitat av Mrlarsen Vis innlegg
Hei, tenkte kanskje noen her hadde peiling på litt kjemi.

Vil analysere frisyreinnholdet i en veske som inneholder vann, H2SO4 og FE2(SO4)

Har fått høre at jernsulfatet kan skape problemer ved titrering med lut.

Evt om ikke det er noe problem, hva bestemmer omregningsfaktoren på dette?,

Eks ved bruk av 0.1 N eller 1N NaOH

Tanker?
Vis hele sitatet...
Notasjonen din er gal. Hva skal FE2 være?
Jeg antar du mener jern(II)sulfat? Da blir formelen FeSO4. Jeg legger dette til grunn. Du har altså svovelsyre og jern(II)sulfat i vandig løsning. Fe(OH)2 er ikke vannløslig, så dersom du titrerer med lut vil det felle ut. Det vil opplagt forkludre for vanlig syre-base-titrering. Den opplagte løsningen, dersom jeg har forstått problemstillingen korrekt, skulle være å felle ut Fe2+-ionene først, helst med noe som ikke påvirker pH nevneverdig. Deretter sentrifugerer du og fjerner bunnfallet, og så foretar du en syre-basetitrering som vanlig. Det hele beror selvsagt litt på hva ca. hva slags konsentrasjoner du har av de ulike stoffene, hva slags nøyaktighet du trenger og om du vet noe mer om systemet. Hvis du for eksempel kjenner forholdet mellom svovelsyre og jernsulfat, men ikke konsentrasjonen, så vil det enkleste være å finne mengden sulfationer i løsninga; da kan du titrere med barium eller toverdig bly i ett steg.