Tråd: Kjøpsloven!
View Single Post
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Antakelig så feilsøker ikke verkstedet gratis uansett. Jeg vet ikke hva slags avtaler de gjør, men jeg vil tro de får betalt fra varens selger, som jo står ansvarlig ovenfor forbrukeren ihht. Forbrukerkjøpsloven.
Vis hele sitatet...
Det man skiller på her er om stort sett om noe går på garanti eller reklamasjon, eller om en skade eller feil er selvforskyldt. Under min tid som "tekniker" i en av de store kjedene opplevde jeg nesten aldri noen overraskelser på dette her. Tvert imot så pleier verkstedene å være utrolig snille her i Norge, og jeg har sett mange saker der slitte datamaskiner helt på grensa av reklamasjonstiden blir reparert eller bytta ut, no questions asked. Det er stort sett to tilfeller der man vil måtte velge mellom å få returnert varen og betale for frakt og undersøkelse, eller å måtte betale for service. Det er når det er helt åpenbart at feilen ikke dekkes av garanti eller reklamasjon, eller når de ikke klarer å gjenskape feilen. Sistnevnte er jo litt vag, og her burde man egentlig alltid være innom en tekniker i butikken først for å unngå at dette skjer. Førstnevnte slår inn når de oppdager åpenbare skader på produktet osv. Garanti eller reklamasjon gjelder naturligvis ikke hvis du søler brus på maskinen din, eller mister den i bakken.

Det eneste jeg har erfart at kan skape litt krøll her er at kunnskapsnivået hos de ansatte i butikkene spriker voldsomt. En ansatt som jobber i service-avdelingen, og gjerne har en del erfaring og relevant kunnskap, vil være mye flinkere på å luke ut service-saker som er "risikabelt" å sende inn. Dessverre er det ikke alltid slike ansatte på jobb, og de som kun driver med salg roter ofte mer når det kommer til service. Disse kjedene er også veldig glad i unge deltidsansatte, og med en stor gjennomstrømming av nye ansatte er det ofte mange ferske og uerfarne medarbeidere på jobb. Om man melder inn service hos en ny deltidsansatt kan det hende at en service sendes inn når den ikke burde det, eller at de glemmer å informere om de potensielle kostnadene. Om det var vår feil at en kunde fikk slike kostnader, og spesielt om de aldri ble informert om de mulige kostnadene, pleide vi ikke å være veldig vanskelige på å ordne opp.

Jeg skjønner tanken om at det kan virke som en måte for verkstedene å gjøre det vanskelig for kunder å få ordnet garantisaker eller reklamasjoner. I praksis er min erfaring at det ikke er et problem. Om verksteder faktisk misbrukte dette ville det blitt lagt merke til, og man ville fått veldig mange misfornøyde kunder. Jeg tror man veldig fort vil ende opp med å tape mer på å misbruke ordningen enn å bare yte god service.