View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg skulle gjerne sett Cannabis legalisert i Norge men jeg holder meg langt unna å bruke de medisinske argumentene.
Hvorfor? Faktum er at det hittil bare kan bevises at cannabis har symptomdempende effekter, det kurerer ingenting, og ser man bort fra de psykedeliske effektene så kan det sidestilles med milde opiater. Det er mye interessant forskning, det skal jeg innrømme, men medisinsk cannabis forkjemperne mister bakkekontakten helt når de spyr ut om at cannabis kurerer både kreft: det finnes ingen konkrete beviser på dette, kun anekdotiske påstander gitt av tvilsomme hippier.
Forskningen som finnes er gjort på isolerte kreftceller i Petriskåler i et laboratorium (relevant xkcd), og er milevis unna det å kunne påstå at cannabis kurerer kreft i en levende kropp.

Det medisinske argumentet blir da ofte mottatt som en måte å "lure inn" cannabisaksept. Man kan spekulere i at noen folk (som trådstarter) da mener de kan skaffe seg lovlig cannabis: Å misbruke reseptpliktige legemidler bærer med seg en mye mindre stigma enn bruk av Narkotika. Vi ser imidlertid at regjeringen har strammet inn på denne elefanten i rommet som har eksistert lenge ved å innføre strengere regler for import av legemidler som effektivt setter en stopper for all import: Det finnes ikke medisiner med Norske etikett og pakningsvedlegg i utlandet.

Vi har jo de stakkarene som blir fanget i kryssilden her også, i boken Cannabiskultur, leser vi om de som mener Cannabis burde forbys som rekreasjonellt stoff, de mener det er en medisin som burde være strengt regulert. Dette er oftest ildsjeler som dyrker selv og har eksperimentert med forskjellige strains som hjelper mot deres lidelse.

Personlig er jeg for en full legalisering, i måtehold er det et fint avbrekk fra hverdagen å ta seg en tur i skog og mark mens man puffer på en joint. Jeg hadde ikke hatt noe i mot Coffeshop-modellen, spørsmålet er om Ola Nordmann hadde sett særlig positivt på det. Det eksisterer fremdeles veldig mange fordommer mot hele Cannabiskulturen: Naive drømmere uten særlig arbeidstiltak.
På den positive siden virker det for meg som det er en større aksept for bruk i den yngre generasjonen uten at jeg kan henvise til noe særlig statistikk, det er min personlige observasjon.

Å si noe om når det blir legalisert skal jeg ikke prøve meg på, det er smått bedre aksept for å diskutere det politisk men det er fremdeles ting som bare nevnes av ungomspartiene når deres parti ikke besitter særlig makt i regjeringa for å sanke litt interesse. Sekundet partiene får noe reell makt er hele narkotikarevolusjonen kostet under teppet.
Det var mange som var sikker på at Cannabis skulle legaliseres på 70-tallet, og jeg ser ingen grunn til å tro at det går annerledes nå, men om jeg skulle drømme litt: Forutsatt at utviklingen går slik den er nå, med informative og objektive syn på saken slik Folkeopplysningen leverte, så kanskje en 10-15 år?