View Single Post
Selv om jeg ikke er noen ekspert hva angår midtøsten konflikten, har jeg den siste uken fulgt med på hva som skjer i Syria. Virker som forholdet mellom USA og Russland spenner seg hardere og hardere for hver dag som går, og sannsynligheten for en alvorlig konflikt er større enn på lenge.

Tidligere i uken ble våpenhvileavtalen for Syria brutt da Amerikanske krigsfly angrep en syrisk base i Erasure, nord-øst i Syria. 80 soldater ble drept og 100 skadet. Dette angrepet kom angivelig samtidig som IS startet en offensiv operasjon som gjorde at de fikk sikret en strategisk fjelltopp.
Russland gikk umiddelbart ut og krevde et sikkerhetsmøte, og like etter ble en hjelpekonvoi bombet. USA var tidlig ute med å beskylde Russland for denne situasjonen, og dette resulterte til slutt med at at diplomatisk kontakt ble kuttet i Syria.

3. oktober
- USA bryter forhandlingene med Russland om en ny våpenhvileavtale.
- USA bryter diplomatisk kontakt med Russland i Syria.
- Russland trekker seg fra atomavtalen med USA, som innebar at landene skulle fjerne 68 tonn våpenanriket plutonium.

5. oktober
- Russland igangsetter angivelig en massiv sivilforsvarsøvelse. 40 millioner mennesker evakueres, deriblant 200 000 spesialister innenfor redningsarbeid og 50 000 enheter med utstyr. (Usikre kilder)
- Russland etablerer s400, s300 luftvern til Syria for å forberede forsvar mot angrep på Syria fra USA.

6. oktober
- Russland advarer USA-ledet koalisjon. Vil skyte ned amerikanske fly og raketter mot den syriske hæren.
- Den russiske ambassade opplyser på Twitter at de er villige til å ta alle nødvendige steg for å beskytte personell stasjonert i Syria.

Det er allment kjent at USA ønsker å fjerne Assad-regjeringen, både på grunn av geo-strategiske og økonomiske interesser. Russland opprettholder i dag maktbalanse ved å ha militært personell i Syria, og er sterkt for en sittende Assad-regjering.

Hillary Clinton ønsker å innføre flyforbud i Syria. General Joseph Dunford slår fast at amerikansk kontroll av luftrommet i Syria vil innebære å gå til krig mot Russland og Syria.

Vladimir Putin har tidligere advart mot den skumle retningen verden er på vei mot, og den ignorante holdningen blant vestlige medier.

WW3? How the ceasefire broke down - SyrianGirlpartisan

Statlig russisk avis spår direkte militær konflikt med USA

Selv om jeg ikke har stor kompetanse på området, vet jeg vet at det er mange her inne med veldig god peiling på konflikten rundt Syria, og kunne tenke meg å høre deres synspunkter.
Sitter igjen med et spørsmål om hvorfor vi ikke hører mer om hvor anspent situasjonen faktisk har blitt den siste tiden. Noen oppslag her og der, men aller mest Kim Kardashian og mannegruppa Ottar som kaprer overskrifter.


Hva kan vi vente oss av denne utviklingen fremover?
Er vi på randen til en tredje verdenskrig?


Personlig syntes jeg utviklingen er skremmende. Det virker som om USA virkelig begynner å pushe grenser, og at Russland gjør det klart at de begynner å få nok.

NB! Vær ekstra kritisk til kildene jeg linker til - noen av disse er usikre.
Sist endret av Gobity; 6. oktober 2016 kl. 19:03.