View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Husleieloven § 9-4;



Nå er det vel nærmest konkludert med at leiekontrakten er tidsubestemt, og på en tidsubestemt kontrakt vil det vel være svært vanskelig å nekte oppsigelse? En utleier kan vel ikke helgardere å både velge å bruke ugyldige/dårlige kontrakter også helgardere ved å sette begrensning på oppsigelse?

Om denne saken går til forliksrådet kan jeg ikke annet enn å tro at her må leietaker vinne fram. Bare det at utleier bruker en ugyldig kontrakt som bryter med minstekravet i husleieloven tror jeg vil gjøre ting vanskelig for utleier. At leietaker også har betalt dobbel husleie viser jo at hun ikke har hatt bedragerske hensikter, hun har rett og slett forsøkt å etterleve det som så viser seg å være en feilaktig kontrakt. Virker også som leietaker har oversikt, tatt vare på sms etc, slik at hun kan dokumentere det hun sier i tråden. Har så stor tillit til forliksrådet at jeg tror hun vil vinne denne saken.

Men så jeg nå heller ikke studert juss eller har særlig erfaring på området så kanskje jeg tar feil. Helgardering. Vanskelig å forholde seg til
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har også lagt ut leiligheten på Finn.no nå. Samt flere Facebook sider, dette har jeg holdt på med siden september samt satt meg villig til å tilpasse dagen etter visninger om utleier eventuelt skulle funnet nye leietakere. Utleier mener jeg har brutt en tillit i og med at han lot oss leie uten depositum. Vi etterspurte ikke dette, det var utleiers eget initiativ å la oss slippe depositum. Så utleier bygger veldig på at vi har lagd en tvist for han, at jeg bør rydde opp med andre leietaker og at han tar totalt ansvarsfraskrivelse fra hele situasjonen.
Jeg har sagt til utleier at det på ingen måte var som hensikt å bryte en tillit, men det har skjedd en krøll som jeg vil finne en løsning på, ikke gjøre det varsling. Utleier mener jeg gjør det vanskelig for han nå som jeg kun betaler halv husleie.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er mao. ein litt uklår avtale. Då er vel det alminnelege prinsippet at det er den som har skreve sin risiko, mao. utleigar i det tilfellet her.

Vann og avløp er eksplisitt tillatt å ta ekstra betalt for, men du kan krevje ei oversikt over kva del som fell til deg. Det kan vere etter bruksbrøk e.l.
Vis hele sitatet...
Ja, akkurat.
Ja, jeg føler at kontrakten står litt på halv tolv. Det er huket av to ting som tilsier at punktene går litt imot hverandre, hva gjelder, spør jeg meg om da. Jeg skal sette meg ned imorgen å skrive ned punkt for punkt, dato for dato. Alle spørsmål, som du tipset om. Så har jeg en ryddig sak å vise frem til. Akkurat nå føler jeg meg veldig fortvilet, men med en smule håp.
Sist endret av Amine123; 3. desember 2019 kl. 20:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.