View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Husleieloven

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Du har ein kompliserande faktor i §9-4, som til en viss grad avgrensar leigetakars rett til å sei opp. I ditt tilfelle høyrest det i realiteten ikkje ut som du har hatt tidsbestemt avtale, men tidsubestemt med avgrensingar i retten til å sei opp avtalen.
Vis hele sitatet...
Husleieloven § 9-4;

§ 9-4.Leierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale
Er ikke annet avtalt, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av leieren.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel nærmest konkludert med at leiekontrakten er tidsubestemt, og på en tidsubestemt kontrakt vil det vel være svært vanskelig å nekte oppsigelse? En utleier kan vel ikke helgardere å både velge å bruke ugyldige/dårlige kontrakter også helgardere ved å sette begrensning på oppsigelse?

Om denne saken går til forliksrådet kan jeg ikke annet enn å tro at her må leietaker vinne fram. Bare det at utleier bruker en ugyldig kontrakt som bryter med minstekravet i husleieloven tror jeg vil gjøre ting vanskelig for utleier. At leietaker også har betalt dobbel husleie viser jo at hun ikke har hatt bedragerske hensikter, hun har rett og slett forsøkt å etterleve det som så viser seg å være en feilaktig kontrakt. Virker også som leietaker har oversikt, tatt vare på sms etc, slik at hun kan dokumentere det hun sier i tråden. Har så stor tillit til forliksrådet at jeg tror hun vil vinne denne saken.

Men så jeg nå heller ikke studert juss eller har særlig erfaring på området så kanskje jeg tar feil. Helgardering. Vanskelig å forholde seg til
Sist endret av _abc_; 3. desember 2019 kl. 20:26.