View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Sandybridge Vis innlegg
Så for meg at mesteparten ville bli sponset av den kjære velferdsstaten med en liten egenandel pr test.
Vis hele sitatet...
Haha sure for velferdsstaten har liksom ikke nok med alle barnefamiliene under fattigdomsgrensen, uføre og syke som lever på lut og kaldt vann, eldre som ligger seks timer i egen bæsj fordi eldreomsorgen ikke får nok penger osv.

Men dedikere seg til folk som har råd til og tar et aktivt valg om å ruse seg dit skal penga gå

Sitat av GodMorgenJuice Vis innlegg
Dugnad
Vis hele sitatet...
Ja i teorien måtte det jo ha blitt det eller fast kostnad for innsender, medlemsavgift eller lignende. Jeg ser absolutt den personlige fordelen av at en kyndig tester dopet før man tar det, men dette hadde ikke helt klart å la seg gjøre i praksis. Det er mitt perspektiv på forslaget desverre.

La oss ta noen eksempel tall. Si det er 80 stykker i året som sender inn,max et par personer i uka er ganske realistisk, mange tør ikke fordi det er ulovlig, og mange gidder ikke fordi de gidder ikke vente mange uker fra kjøp til inntak.

Den sakkyndige hadde ikke fått lønn for dette, og ingen sakkyndige hadde giddet det uten lønn. Tilsending og oppbevaring setter personen(e) i fare for bøter og fengsel. Da blir det til en freaker som folk må stole på har peil undersøker det, og da kan man likegjerne undersøke selv, og selvom det føles bedre for noen at en med litt mer erfaring enn en selv gjør det, så gjelder jo problemstillinga med lang ventetid, risiko ved innsending /mottakelse, utgifter ved porto og for tjenesten (om enn kun symbolsk sum til en ufør freaker som gjør det som hobby, for utstyr koster)

Alternativ to er at det startes en slags forening med sakkyndige som kan ha dette som en jobb. Da må lovverket endres først og det er en prosess som tar mange tiår. La oss si lønnen til disse er enten betaling for hver innsending. Med 80 innsendere i året snakker vi om flere tusen kr i avgift pr innsending for at det skulle vært en tilstrekkelig lønn (sorry ingen professorer på UiO som får gjøre dette i arbeidstida) Ingen gidder det for fem piller til 40 kr stk eller to exstacy tabletter eller blottere til 150 kr stk. Om du tenker på innsendere i besittelse av store kvanta reduserer det kundebasen betraktelig, og det ville også vært en måte å avsløre seg selv på og potensielt komme på radaren for evn import og salg.

Så kan man se på medlemsavgift. Okei kanskje en hundrings i året for støttemedlemmer og 3-400 kr for ildsjeler. Fortsatt ikke nok.
Eller hadde du sett for deg at mange ti tusener eller hundre tusener ville benytte seg av tjenesten?

Forslaget er som sagt bra i teorien, men jeg klarer ikke se hvordan det skal kjøre i praksis? Mener ikke kverulere eller være vanskelig ellerno, bare utveksle tanker og perspektiver