View Single Post
Takk for svar!

Sitat av Sargasm Vis innlegg
I tillegg så har man den andre loven av termodynamikk som sier at alle naturelle prosesser er irreversible. Dette betyr da at informasjon ikke er konstant og vil bli ødelagt når entropien i universet øker
Vis hele sitatet...
Dette må jeg tenke litt mer på. Jeg er ikke så vant til å tenke på informasjon som entropi, og det er ikke umiddelbart intuitivt for meg at økningen i entropi betyr at årsak-virkning- mekanismene ikke likevel kan virke fra øyeblikk til øyeblikk.

Sitat av stranger Vis innlegg
Nei.
Bølgefunksjonen er nettopp dette; en bølgefunksjon - ett sett mulige utfall.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke bare et sett mulige utfall slik vi vanligvis tenker sannsynlighet, men et sett faktiske utfall som alle er like sanne, når elektronet vitterlig har gått gjennom begge spaltene på en gang? Schrødingers katt er ikke kanskje død og kanskje ikke død, med en 50% sannsynlighet for hvert utfall, den er begge deler (forutsatt at den er en kvantekatt). Jeg diskuterer ikke imot nå fordi jeg mener at det er feil, jeg bare ønsker å forstå det på et dypere nivå.

Det finnes teorier om såkalte gjemte variabler; variabler vi ikke kjenner, som vil gjøre det mulig å forutsi eksakt kollaps, men om disse eksisterer har vi ikke funnet dem enda.
Vis hele sitatet...
Ja det er argumenter mot disse variablene jeg ønsker å forstå bedre.

Bells teorem, som jeg mistenker er det Sargasm refererer til, tyder på at de ikke gjør det, og at kvantemekaniske egenskaper og prosesser, på det mest grunnleggende nivå, er fundamentalt ikke-deterministiske. Dette er et argument for, vel, ikke-determinisme.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår at dette utelukker lokale skjulte variabler. Det er forsåvidt vanskelig å se for seg hvor disse variablene skulle være om de ikke var lokale, da ville det jo uansett medført spooky action at a distance...

Dersom du allerede er kjent med dette og lurer på hvorfor det tilsynelatende er slik verden fungerer kan jeg dessverre ikke hjelpe.
Vis hele sitatet...
Hehe, nei jeg ser at det er litt mye å forvente.