View Single Post
Sitat av AndeMannen Vis innlegg
Jeg skjønner at dette muligens er et dumt spørsmål, og det er åpenbart ikke et praktisk mulig scenario. Men vil fortsatt gjerne høre noen tanker?
Vis hele sitatet...
Det er ikke såvisst ikke et dumt spørsmål. Svaret ditt, "at det åpenbart ikke er praktisk mulig" er imidlertid dypere enn du kanskje innser. Hele problemstillingen koker dessverre ned til et spørsmål om kvantemekanikkens tolkninger.

For å gjøre det veldig overfladisk: Alle er enige om hvordan kvantemekanikk virker, men de lærde strides om hva resultatene betyr. Det foreligger derfor flere tolkninger av kvantemekanikken. Den som er mest akseptert i dag er København-tolkningen til Niels Bohr og Werner Heisenberg. I denne tolkningen har usikkerhetsprinsippet nesten samme status som et postulat, altså en av disse tingene vi bare aksepterer at er sant, og bygger alt som kommer på dette. Denne tolkningen tillater helt enkelt ikke eksistensen av et deterministisk univers. Det er således ikke galt å avskrive Laplaces demon som et artig tankeeksperiment uten relevans i moderne fysikk, siden det eklatant bryter med fysikkens lover. Således kan hele problemstillingen elegant avvises.

Men.

Det finnes andre tolkninger av kvantemekanikken. Enkelte av de holder døra litt på gløtt for demoner og andre gespenster. Den mest anerkjente tolkningen med disse egenskapene er nok mangeverdentolkningen. Den dikterer at alle hendelser på kvantenivå medfører at alle mulige utfall inntreffer i ulike, separate univers. Man har da altså et fraktalt, og således eksponesielt voksende, antall ulike mulige universer - et dynamisk multivers. Man vil selvsagt fortsatt observere konsekvensene av usikkerhetsprinsippet på akkurat samme vis, men betydningen av observasjonene har endret seg.

Personlig anser jeg mange verden-tolkningen som irrelevant, og antakelige riv ruskende gal. Det er flere årsaker til dette, men de ønsker jeg ikke å diskutere.
Sist endret av Myoxocephalus; 3. juli 2020 kl. 21:40.