View Single Post
Sitat av Fomo Vis innlegg
Hehe. Jeg føler egentlig vi er enig. Eneste jeg har forstått er at du ikke tror psykose har noe åndelig bak seg .. Jeg er åpen for at du har rett, men jeg er også åpen for at du tar feil.

Jeg mener en ikke-troende-holdning i dette tilfellet er ignorant, fordi det blir som å ta opp jord med en spade og si "det var ikke en mark her, derfor finnes det ikke mark i jorda". Da er vi inne på personlig tro, ikke bevis (som jeg sa til deg i går).

Jeg mener all tro (og mangel av) skal respekteres, så lenge man ikke står i fare for andre eller seg selv .. derfor sa jeg at Don P får tro på hva enn som får han til å føle seg godt - sålenge det ikke går utover andre mennesker.
Vis hele sitatet...
Ga deg KP ved et uhell.

Vel, TS sier han selv ikke er troende og ikke vil ha noe av den slags. TS kjører lastebil mens han hallusinerer og er en fare for andre. TS brenner ned hele huset sitt, drømmer om å drepe alle som på et eller annet vis har direkte eller indirekte makt over ham.

I tillegg til å skryte om hvor smart han er, og hvor mye han kan om disse emnene, mens han i realiteten er ute av stand til å gjøre helt grunnleggende refleksjoner on egen tilstand og andre menneskers perspektiver.
Det eneste han har gjort er å være ufyselig mot alle som bruker tid og energi på å bidra, hjelpe eller bare komme med synspunktene sine.

Så det hippieopplegget ditt om at alt bare er åpent, med frekke insinuasjoner om at det er de som prøver å hjelpe som er ignorante kan du i hvert fall spare meg for.
Har selv sett folk med helt lignende symptomer som ikke fikk det noe bedre (snarere motsatt) av kule åpne folk som deg som bare spiller inn under psykosen uten noe medisinsk, religiøst eller annet fungerende fenomenologisk rammeverk å kontekstualisere opplevelsene med. Bare svada om at det er mer mellom himmel og jord og entry—level tull om induktiv logikk.

Det kan faktisk være ganske alvorlig. Spesielt når TS er helt åpen om at han sliter.
Jeg har selv sett folk rundt meg med nærmest identiske synptomer gå totalt til grunne fordi jeg og de rundt meg ikke trådde til, men heller valgte ansvarsfraskrivelse og "ingen mark i denne spaden"—holdning med fæle konsekvenser.

Flere her har vært åpne til andre metoder enn psykologi, men TS vil heller oppføre seg hovent og grandiost. Han om det.
Å brenne ned sitt eget hus, tro at militæret er ute etter deg, kjøre mens man hallusinerer og MYE mer er faktisk forbi "vente å se"—nivå da det er direkte og indirekte farlig.
Å samtidig behandle alle som prøver å bidra som dritt sementerer bare oppfatningen min om at denne personen er langt ute på bærtur (selv om psyken, mytologi,visjoner og andre ting mellom himmel og jord er veldig interessant).

Det du implisitt sier i din egen post ang. å være en ignorant person som er en fare for andre er dessverre en perfekt beskrivelse på TS i mange av scenarioene vi har blitt skissert.
Deg om det.

Jeg håper TS finner hjelp enten om det er gjennom norsk runebommeforbund eller i psykiatrien.
Og jeg håper hverken TS eller andre blir skadet i prosessen.
God natt til deg, og lykke til til TS