View Single Post
Sitat av Zolly Vis innlegg
Hvilke faktabaserte vurderinger er det du bygger dine uttalelser på som kan slå fast at langvarig bruk av tunge rusmidler i et forhold der det er små barn involvert kan fungere bra og til barnets beste over tid? All forskning viser nemlig det motsatte..
Vis hele sitatet...
Har jeg sagt at langvarig bruk av tunge rusmidler er dokumentert å kunne være i barnets beste interesse?

Sitat av Zolly Vis innlegg
Hva mener DU egentlig? Du sier jo selv at det for din egen del ikke hadde fungert med rus og barn pga alle komplikasjonene dette medfører. Det er din erfaring. På den annen side sier du at Helt enig i at man ikke skal ta lett på avvikling av ett ekteskap. Det er selvfølgelig ytterste konsekvens dersom ikke behandling gir ønsket resultat og vedkommende fortsetter å ruse seg med de komplikasjonene det medfører for ektefelle og barn.
Vis hele sitatet...
Sitat av Zolly Vis innlegg
Det er ingen som fordømmer noen, men barnets beste må faktisk gå foran ens egen egoistiske trang til å ruse seg. TS opplever jo dette som et problem, eller ville hun ikke startet tråden. Da må man faktisk ta noen grep for å endre ting, slik at ikke situasjonen forverrer seg ytterligere.
Vis hele sitatet...
At man har et problem med noe betyr ikke at man skal snu hele livet sitt på hodet og ofre alt for å håndtere det.

Jeg har hele veien anerkjent at dette er problematisk og at det bør håndteres; jeg har delt av mine personlige erfaringer og brukt tid på å formulere hjelp for trådstarter til å bedre ruste henne til å støtte sin mann gjennom denne prosessen.

Sitat av Zolly Vis innlegg
Hva har rusmisbruk gjort for deg? Har det kanskje gjort deg til et bedre menneske, gitt deg jobb og famile? Hvis man vil leve som en eremitt uten særlig forpliktelser i livet til noe som helst eller til andre mennesker så kjør på og rus deg hver dag. Problemet oppstår når du er ansvarlig for andre mennesker, i dette tilfelle et barn. Da viser forskning at daglig bruk av tunge rusmidler absolutt ikke er til barnets beste. Det er FAKTA!
Vis hele sitatet...
http://forebygging.no/Artikler/2014-...ddelproblemer/[/quote]

Du er nok nødt til å øve litt på bevisførsel og dokumentasjon - og ihvertfall lese ingressen til kildene du nytter:

Barn som vokser opp i en familie med rusmiddelproblemer kan vise klare tegn til mistilpasning i skole og fritid, ha psykiske vansker og somatiske plager, og de kan klare seg svært godt i skolen, ha en alminnelig god sosial atferd og utvikling.
Vis hele sitatet...
Jo høyere utdanning en har; jo bedre forutsetninger har en for å gi barna best mulig oppvekstvilkår. Omvendt - jo lavere utdanning en har; jo større risiko løper barna innen en rekke områder.

Skal vi ta barna fra noen fordi de ikke har fullført videregående selv? Det er jo høyere risiko?? Dette er jo tross alt FAKTA.

Det du snakker om er statistisk risiko; ikke ubetinget sammenheng.

Sitat av sorrY Vis innlegg
Jeg vil bare forstå dette rett, og gjerne ikke diskutere videre etterpå.

Du mener at ved rette omstendigheter er det funksjonabelt, og kanskje også bedre om far blir ved sin lest som amfetaminmisbruker, enn at hans kvalifikasjoner som far prøves av leger eller barnevern?
Vis hele sitatet...
Jeg mener at amfetaminmissbruket må adresseres; at han og henne (TS) bør ta den kampen til den er vunnet. Om far faktisk trenger å bli stimulert for å fylle sin rolle i hverdagen så må han bli utredet for ADHD/ADD; slik at medisineringen kan foregå i ryddige former uten å risikere sanksjoner fra samfunnet.

Sitat av sorrY Vis innlegg
Du mener at ved rette omstendigheter er det funksjonabelt, og kanskje også bedre om far blir ved sin lest som amfetaminmisbruker, enn at hans kvalifikasjoner som far prøves av leger eller barnevern?
Vis hele sitatet...
I hvilken forstand mener du at ens kvalifikasjoner som far "prøves" av leger eller barnevern dersom amfetaminmissbruk blir opplyst om?

Det er ingen vurdering. Se for deg at barnet er velutviklet, velfungerende, lykkelig og på alle andre måter er å definere som et barn hvis omsorg er ivaretatt. Enda så vil kunnskapen om at far er amfetaminmissbruker være nok til å ta fra ungen den tryggheten og de rammene som har fått den dit den var i utgangspunktet.

Man prøves ikke; man dømmes. Uforbeholdent.
Sist endret av Tøffetom; 7. mars 2016 kl. 18:29.