View Single Post
Sitat av Gladgris Vis innlegg
Jeg forstår hva du mener og jeg skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av at de skal slutte i LAR, når det åpenbart fungerer godt for mange. For mange er subutex, metadon o. l som medisin. Lik insulin eller ritalin.

Sjekk ut r/methadone eller r/subuxone på reddit så kan du få et innblikk i hvor viktig substitusjonsbehandling er i rusbehandlingen. Totalt avhold fungerer ikke for alle. Folk som går i LAR får ofte tilbake familien sin, kan jobbe og generelt være en positiv del av samfunnet. LAR gir stabilitet.

Et menneske som bruker insulin eller ritalin blir ikke stabilisert på sin medisin, for så å bli trappet av den igjen. Det hadde vært absurd. Det samme gjelder mennesker i LAR. De trenger å være stabilt medisinert for å fungere. Mange hele livet. Andre velger å slutte frivillig, når de er klar for det. Ingen i LAR hadde nektet noen å gå av medisinene sine, hvis de absolutt ønsket det.

Så hvorfor er det så viktig for deg at folk må gå av medisinene sine når de har blitt stabilisert?

Edit: når man er stabilisert på metadon, subutex eller subuxone skjenner man ikke lenger noen ruseffekt. Den bidrar kun til å holde russuget borte.
Vis hele sitatet...
Jeg er 100% enig i at Sub og Metadon er et bedre alternativ enn å skyte skitten dop!
Og jeg er klar over at mange av pasientene får store og viktige deler av livene sine tilbake når de bytter fra Heroin til medisin. Og det er jeg glad for

Jeg har vært en del av det tunge rusmiljøet i hovedstaden i noen år, og mange der gir uttrykk for at de gjerne vil komme seg ut av LAR - de vil komme seg helt av medisinen sin, fordi Sub + Metadon har store bivirkninger.

(Utrolig mange misbruker medisinene sine ved å f.eks skyte Subutexen eller har et sidemisbruk av piller, speed osv.)

Noen opplever å leve i en slags tåke, og husk at de fortsatt sliter fortsatt med avhengighet! Får de av en eller annen grunn ikke medisinen sin opplever de et enormt ubehag.
Sexlysten blir drept av Opiater og man mister visstnok et "driv"/motivasjon og av disse grunnene har jeg hørt at mange vil komme seg helt av Sub og Metadon.
Hadde du ønsket å leve et liv uten motivasjon og sexlyst? Jeg liker å pule!

Derfor er jeg opptatt av at LAR skal hjelpe pasientene å komme seg helt ut av avhengigheten.

Dersom en pasient ønsker å hver dag dra ned til utdelingen og motta sin daglige dose Subutex eller Metadon er det helt greit for meg. La dem stå på medisinen mange år eller resten av livet.
Men HOVEDMÅLET bør være å få pasientene AV Opiater.
Sist endret av krystallkongen; 3. juni 2020 kl. 09:51.